onsdag 23 september 2015

Sorgligt

För andra gången detta år har jag haft anledning att sy begravningskläder. Bägge dödsfallen har handlat om arbetskamrater som stått mig mycket nära.
I januari blev det en klänning i merinoull med kavaj i kokt ull. Kändes inte lämpligt i september, med tanke på att vi haft en ovanligt varm höst, Det fick bli en ny klänning. Valde bland det som fanns hemma och hittade denna stadiga trikå i något konstmaterial. Upphöjda smala ränder med varierande täthet i olika partier. Den blå färgen fick mig också att tänka på en blå klänning som den nu avlidna arbetskamraten brukade använda och som hon var så fin i.
Mönstret kommer från den senaste Ottobre, 5/2015. Originalet hade bakstycke i två delar med söm mitt bak. Onödig utmaning på ett randigt tyg, så jag sydde två formveck i svanken i stället. Fickorna tagna från ett annat klänningsmönster i samma nummer. Behövdes för näsdukar...

Inga kommentarer: