tisdag 28 januari 2014

Den onödiga ersättaren

För två år sedan stickade jag en mössa åt maken eftersom hans dåvarande fleecemössa hade försvunnit. Framåt sommaren dök den försvunna mössan upp, framtinad under snön på gården hos mormor och morfar. Den stickade mössan hade dock etablerat sig och fortsatt att var den som användes. Men så nu i november försvann även denna mössa, och maken undrade om jag inte kunde sticka en ny. Eftersom den förra varit uppskattad försökte jag göra en likadan, men med lite andra färger. Det dumma var ju bara att nu fanns ju inte originalet kvar att räkna och mäta på, och något mönster hade jag inte använt!
Nåja, till denna lade jag i allafall upp 170 maskor, och jag tror att jag använde 3,5 nr stickor. Den blev väl ungefär lagom vid, men kunde ha fått vara längre och inte fullt så tvärt avmaskad. Fodrades men klarblå flossad jogging, med den flossade avigsidan inåt.
Innan mössan var klar återfanns dock det borttappade originalet i garaget, så då fick den ligga till sig och bli en julklapp. Den har också använts en hel del, även om jag tycker att originalet är snyggare.

1 kommentar:

ExD sa...

Jag tycker att mössan är jättefin! Du är verkligen händig med stickorna.