fredag 7 maj 2010

Tygkassar


Jag uppskattar mina egensydda tygkassar för mathandling-det behövs många, de blir tungt lastade och de går ändå inte sönder. Sydde några nya igen, delvis av samma tyger som tidigare. Rejält stadigt bomullstyg är bäst, då behöver de inte fodras. Beskrivning finns här.

I samma veva testade jag att sy några tunnare, enkla kassar i plastpåsemodell. Dessa är inte lämpade för att handla mat i, åtminstone inte i vår familj. Sydde dem så enkelt som möjligt, vissa bara med rå, overlockad kant, andra i alla fall enkelt fållad runt öppningen. Att stoppa småsaker som man skall ha med sig i, för mig som inte använder handväska. Av första gänget på fyra finns bara en fortfarande kvar hemma. Men de går fort och lätt att sy, och ger en bra andvändning för tunnare vävda tyger, gamla gardiner och sådant.

Så ser det ut när matkassarna är i andvändning...

2 kommentarer:

Outi sa...

Jättesnygga tygkassar, fina tyger!

Kram Outi

liene sa...

Jätte fina kassar...mycket praktiskt tror jag ...de plast går sönder ändå...hela tiden!