tisdag 29 augusti 2023

Klänningstillbehör




 När jag sydde den randiga bomullsklänningen till lilla V tänkte jag att det kunde vara trevligt med ett par passande blöjbyxor. Eller bloomers som de kallades i Ottobre. Det första paret blev det största, men var stl 62. Såg ut att kunna rymmas på mamman till barnet... I stället tog jag ett trosmönster stl 92 och sydde det randiga paret, tänkte att det skulle funka i ostretchigt tyg till en med storlek 62-68. Men det blev för litet. Klippte till något mitt emellan i vitt brodyrtyg som blivit över då G slaktat en köpeskjorta. 

En liten gammeldags hätta i linnetyg med kant av brodyr blev det också. Mönstret hade jag sannolikt använt till dotter P när hon var liten på 90-talet. Knytband under hakan i en kanal längst ner på hättan, och så möjlighet att justera " i höjdled" genom rosetten uppe på hjässan. Oklart dock hur hättan egentligen passade på V. Annars går den ju som synes att använda till något gosedjur...

Inga kommentarer: