tisdag 26 oktober 2021

Sista-minuten-klänning

Jag hade nöjet att gå på bröllop i september. De klänningar jag har blir inte direkt uppnötta, men sent om sider kom jag ändå på att jag skulle sy en ny. Närmare bestämt eftermiddagen innan vi skulle resa i väg. Efter lite plockande i tyghyllorna hemma och bläddrande i gamla mönstertidningar föll valet på en klänning med "knut" under bysten ur Ottobre 2/2013. Materialet en tydligt stickad ganska grov bomullstrikå i melerat ljusgrönt inköpt för några år sedan i resterna av det som en gång var en stor tyghall i Härmä. 

Måttade att tyget borde räcka tills jag insåg att framstyckena i livet skulle vara i dubbelt tyg. Till detta räckte inte tyget, och inte skulle det ha blivit bra heller med dubbla lager av den ganska kraftiga trikån. I stället fodrade jag framstycket med resterna av en mörkgrön viskosetrikå och lät den medvetet råda över i kanterna av urringningen och det draperade "skärpet" som alltså också sitter i hop med framstycket. Skapade en trevlig kontrast och inspirerade till valet av strumpbyxor.
 

Inga kommentarer: