måndag 27 januari 2020

Decembersockor



Två par yllesockor som blev klara i december. Det övre paret ett standardpar i min värld, stickade av resterna av ett randigt nystan 7-bröder i kombination med enfärgat dito. Då använder jag 3,5 eller möjligen 4 nummers stickor. Det undre paret stickat i ett norskt garn som jag glömt märket på, men där färgen anspelade på norrsken. Innehållsmässigt ungefär som 7-bröder, dvs med 25% polyamid och resten ull, ett typiskt sockgarn, men betydligt tunnare. Jag tror jag använde 2,5 nummers stickor. Garnet var dock mycket ojämnt spunnet, så plötsligt blev ena foten flera centimeter större i omkrets trots oförändrat antal maskor! Jag fick riva upp och slänga delar av garnet som var dubbelt så tjockt och nysta fram tills garnet såg ut som det skulle.

Inga kommentarer: