torsdag 27 juli 2017

Min bröllopsklänning



 Ja, alltså detta är inte min brudklänning, utan den klänning jag hade på dotterns bröllop. Eftersom mitt fokus i första hand låg på att få brudklänningen och brudnäbbs-klänningarna klara så lade jag inte ner så mycket krut på att fundera på min egen klänning. Då jag inte hade någon klar idé så började att se vad som fanns hemma. Hittade en bit dupionsiden inköpt på någon loppis eller secondhand för många år sedan, bara drygt en meter. Valde ett mönster jag sytt tidigare och prövade att lägga ut mönsterdelarna för att se om tyget räckte. Det gick precis! Fick klippa ena ärmen i två delar i stället för dubbelvikt, men annars gick det att få ut alla delar hela. Perfekt!
Missade att fota klänningen före bröllopet, och hittade inga bra livebilder på mig i klänningen från bröllopet, så de här bilderna är tagna efter användning utan ny strykning.
Mönstret är faktiskt samma mönster som till dotterns brudklänning, men en annan ärm och en annan kjol, och så den karakteristiska bakvända kragen. Helfodrad.
Klänningen blev bra och jag var mycket nöjd.

Apropå brudklänning så letade dottern reda på min brudklänning från 1991, och provade den medan jag höll på med hennes klänning. Också den ostruken efter användning och förvaring. Hon uppgav att hon kände sig som en gräddtårta... Både mer tyg och mer handsömnad på den klänningen än på årets upplaga.

Inga kommentarer: