tisdag 29 november 2016

Isländska vantar

 När jag stickade min islandskofta i somras blev det ganska mycket garn över. Mitt försök att sticka vantar baserat på tröjmönstret blev inte lyckat. Under höstlovet lånade jag två olika böcker om vantstickning på biblioteket. Bekymret med de flesta mönstrade vantar är att de är tänkta till betydligt tunnare garn, dvs mönstret är uppbyggt på betydligt fler maskor än vad som behövs för lagom stora vantar med Lettlopi.
Detta första par är egentligen ett barnmönster storlek ca 7-8 år. Totalantalet maskor 48 st. Med Lettlopi och stickor nr 4 blev det ganska stora damvantar. Efter stickningen tvättade jag vantarna för hand och valkade insidan lite lätt. Behandlade också med ullkur. Att valka vantarna i tvättmaskin skulle förstås få dem mindre, men det känns så oförutsägbart. Jag vill inte heller förstöra den isländska ullens lätta men ändå mycket varma känsla. Vantarna blev vinst i ett lotteri till förmån för Svenska Kyrkans julkampanj "Låt fler få fylla fem"
så jag hoppas att de hittade händer att värma.

Inga kommentarer: