tisdag 25 september 2012

Jättenyckelpiga

fram
bak

Sonen M skulle ha skolfotografering och då brukar han få en ny tröja. Jag tänkte att han kunde ha sin Minecraft-tröja i år, eftersom Minecraft är ungefär det enda han pratar om just nu... Men skolfotografen lät meddela att man skulle undvika gröna kläder.
Alltså bad jag M komma ner i syrummet för att välja tyg till en ny tröja. Prickigt ville han ha, när han såg den prickiga velouren! Av någon anledning kändes en helprickig tröja inte tilltalande, utan faktiskt för "tjejigt". Fånigt av mig  att tänka så, men i kombination med hans långa hår hade det blivit förvirrande. I stället blev det efter samråd med honom en mix av röda och svarta velourtyger med en stiliserad jättenyckelpiga på framsidan. Tröjan syddes sent kvällen innan fotograferingen. Använde ett färdigklippt mönster stl 120, och förlängde ärmar och tröja eftersom sonen nu är ca 135 lång. Men som vanligt tog jag nog i för mycket, när han provade den på morgonen försvann han nästan i tröjan! Det fick bli en gammal tröja till fotograferingen, och sen har jag kapat både liv och ärmar för att få den användbar nu. Jag vill inte riskera att han ratar nyckelpigor när han väl vuxit i den.

2 kommentarer:

Bustråden sa...

fin! vet du varför man ska undvika grönt? är det någon mer färg man ska undvika?

Anonym sa...

chroma key grönt...

De fotograferade med grön bakgrund, sen när man valde fotografier kunde man välja bland olika bakgrunder.