onsdag 18 juli 2012

Magisk kofta























Jag blev mycket fascinerad av filmerna som jag hittade via Man Mades blog, om omlottkoftor som går att bära på många olika sätt, bilderna här visar bara några. Måste prövas!
Egentligen är jag dock inte så stor användare av tunna koftor, jag vill hellre ha tjocka rejäla saker i bomull eller ylle. Men eftersom ingen av döttrarna direkt högg på vinken att jag kunde sy en sådan kofta, så gjorde jag i alla fall en åt mig själv.
Bakstycke och ärmar är från ett Ottobremönster, och framstycket ritade jag om enligt Man Mades skiss.Klippte det i hela tygbredden, och då hänger snibben ner ungefär till knänivå oknuten. Koftan blev dock onödigt urringad, den skulle funka bättre med mindre urtag i nacke och urringning.
Materialet är viscose. Kanterna fållade med trestegs zigzag, som jag tycker funkar bra som ersättning till täcksöm. Jag har den möjligheten på min overlock, men har aldrig börjat använda mig av den, för mycket krångel att bygga om maskinen. Trestegs zigzag blir smidigare än raksöm med tvillingnål, och lika snygg från avigan, vilket ju inte tvillingsömmen är. Och i den här koftan vet man aldrig vilken sida som syns...
Filmerna som lockade mig finns här och här.

1 kommentar:

mulliga m sa...

Den är jättefin! Nu blev jag sugen på att göra en kofta ;-) fast att jag redan har alldeles för många.