torsdag 3 maj 2012

De ville bli specialvantar!


















När jag började sticka med det här garnet (7-bröder Polkka) tänkte jag göra ett par sockor som vanligt. Men när jag stickat en bra bit av mudden kom jag på att det kanske kunde bli lite ett par ganska roliga vantar, så där lite lagom hysteriska i färg och mönster. Så det blev ett par vantar, färdiga och till och med fotade på övre bilden.
Sen läste jag hos Malins Mångahanda om dubbelstickade vantar. Först tyckte jag det verkade vara ett sätt att krångla till det i onödan. Vill man ha dubbla vantar kan man väl helt enkelt ta på sig 2 par?! Det ger ju en ökad flexibilitet, man kan variera beroende på hur kallt det är. Men sen var det ju fördelen med att kunna sticka "fodret" av restgarn, då det inte syns. Så jag blev sugen på att prova, och tänkte göra så på nästa par. Å andra sidan låg ju detta nystickade par utan särkilt ändamål framme på bordet, och då var ju halva arbetet redan gjort.
Fodret blev enfärgat grönt i den ena vanten, grönt+ randigt i den andra, som syns halvfärdig på bild. Detta garn är Nallegarn, alltså samma kvalitet som 7-bröder men snäppet tunnare. Använde samma stickor(3,5) till både inner och yttervanten. Man snor alltså den färdiga yttervanten ut och in, plockar upp maskor vid handloven och stickar en vante till. Gick rätt smidigt faktiskt, man kan dra in yttervanten i mudden medan man stickar om man tycker att den är i vägen. Vantarna blir tjocka och förhoppningsvis varma. Dessa hamnar i Heimlaga Butiken i väntan på att de ev tas i bruk av någon i familjen.

Inga kommentarer: