fredag 7 oktober 2011

En kedjereaktion


När jag sydde byxorna i förra inlägget så klippte jag först också den inre fickpåsen i samma tyg, innan jag kom på att det nog blir smidigare i ett tunnare tyg.
När byxorna var klara stod jag alltså där med ett par färdigklippta fickpåsar och lite tygrester. Inte så mycket att fundera på, det blev ett par byxor till G. Med utanpåfickor. Kikade i lådan med rester av färdigklippt snedslå, och hittade en bit från Ps sommarklänning, som gjorde sig bra färgmässigt till det blåa tyget. Alltså kantade jag ficköppningarna och bensluten med snedslån, och så var byxorna snart klara.
En matchande överdel vore förstås inte fel. Hittade en restbit ljusblå flossad jogging som räckte till tröja om jag lite otraditionellt klippte ärmarna på fel ledd. Kantade halsringning, ärmar och fåll med samma bomullstyg. Så mycket färdigklippt snedslå hade jag inte, men det fanns kvar av tyget så att jag kunde klippa mer. Ett sprund behövdes också för att tröjan skulle gå över huvudet.
Så kan det gå med ett par överblivna fickpåsar när det ena ger det andra...

Inga kommentarer: