tisdag 28 september 2010

Manchestermuddbyxor


Vindbyxorna i detta inlägg satt så bra att jag kommer att använda samma mönster många gånger. Ett bra basmönster med resår upptill, utan gylf och enkla fickor. Fast egentligen fanns det kanske mer krusiduller på originalmönstret, men det brukar jag hoppa över...

Här blev det ett par manchesterbyxor. Eftersom M är smal brukar alla köpta byxor oftast vara väldigt vida och fladdriga, tills de börjar få för korta ben. (I somras använde han byxor i stl 98 som shorts eller halvlånga byxor, de satt fortfarande bra upptill trots att han nu har stl 128...)
Eftersom dessa byxor inte skulle vara utanpå-variant så skippade jag därför randen i sidan som fanns på ursprungsmönstret. Därmed blev varje ben ca 4-5 cm smalare. Jag blev lite orolig för att byxorna faktiskt skulle bli för smala för att få upp, då de ju inte har någon öppning fram. Men det var inga problem att få upp dem. Däremot kan jag tycka att de ändå blev lite väl snäva rent utseendemässigt. Muddarna gör att depåminner lite om pyjamasbyxor...Men mycket praktiskt att stoppa ner benen i stövlar utan att byxbenen korvar upp sig. Och säkert bra framöver när det blir dags för overall.

Hoppade över den ena delen av fickpåsen och sydde fast fickan mot yttertyget i stället. Då slipper man fickpåsar som knölar i hop sig.

Fotomodell som tyckte annat var mer intressant än att posera...Byxorna blev aningen onödigt höga i midjan, även om jag tycker att barnbyxor skall gå upp i midjan, och inte hänga på höfterna, så att det inte blir glepor i ryggen så fort de böjer sig frameller sitter på huk. Lite smalare mudd upptill får det bli nästa gång.

Inga kommentarer: