torsdag 16 oktober 2008

Ordning och reda


Hur förvarar ni era mönster?
Jag sätter mina mönster i kuvert(A5?), ritar en enkel skiss av modellen på kuvertet och märker med storlek. Kuverten har jag sen förvarat i två kartonger, en för mindre och en för större storlekar. Men med tiden har det ju blivit en del mönster, så det tar tid att hitta fram till det jag söker. Och någon överblick har jag inte haft-därav hittade jag inget lämpligt tröjmönster till förra inlägget t.ex. Alltså gjorde jag i går ett enkelt uppsorteringsförsök. Tog helt enkelt A4 papper i annan färg och vek till så att de sticker upp över kuverten, och gjorde flikar för byxor,tröjor,klänningar, utekläder etc. Under varje flick dessutom storlekssorterat, fast den ordningen misstänker jag inte blir så långlivad...Nåja, en arbetsinsats på 15 minuter gjorde att jag nu lättare hittar det jag söker, tror jag. Dessutom hittade jag ju en massa mönster som vore roliga att sy igen!

1 kommentar:

Mimmi sa...

Ibland är det roligt att städa ;-) och för det mesta känns det underbart skönt efteråt. Själv måste jag ta tag i problemet med mönster. Har en mer än överfull pärm med plastfickor som inte räcker till på långa vägar.