tisdag 27 december 2016

Julklappssjalar


Jag prövade i somras sticka denna sjal. Det var roligt,och gick överkomligt snabbt. Under sommarens resor spanade jag också efter lämpligt sjalgarn. Problemet är bara att jag själv inte lärt mig använda sjal, så att massproducera till mig själv är inte så meningsfullt. Döttrarna P och L bär däremot ofta något lindat runt halsen. Givna julklappar med andra ord!
Den roströda till L är stickad i Drops Alpaca, 100% alpaca-ull, inköpt i Finland.
Den turkosa till P är stickad i ett italienskt garn inköpt i Riga, med 70% kidmohair och 30 % silke. Lite drygt ett nystan av vardera tror jag att det gick åt, men det roströda var 50 g nystan medan det turkosa, som alltså är mycket lätt och fluffigt, bara var 25 g per nystan. Dessa tunna garnsorter är helt nya för mig. Roliga att sticka i alla fall, det blir så mjukt och lätt!
Kräver handtvätt förstås, och ny blockning efter tvätt, så P och L, stoppa dem inte i tvättmaskin utan vädra om de inte känns fräscha!

Inga kommentarer: