tisdag 21 april 2009

Midsommarskjorta?

Det jag höll på att sy då min symaskin bestämde sig för att helt ge upp i stället för att bara vara lynnig, var denna sommarskjorta till M. Maskinen ställer in sig på raksöm när man slår på den, så det funkade ända fram tills det var dags att sy knapphålen. Jag testade att slå av och på symaskinen flera gånger under påskhelgen, men skärmen var död. När jag sen skulle packa ihop maskinen för att köra in den till Husqvarnaaffären så slog jag på den igen-och då funkade skärmen återigen prickfritt! Dock förstås inte pålitligt, så den åkte in för skärmbyte i allafall, men jag skyndade mig att sy klart skjortan först.
Mönstret kommer från Ottobre 3/2008. Enkel modell med kragstånd, utan krage. Ett väldigt fiffigt sätt att sy ärmavslutning och knäppningslist, så att det ser ut att vara ett separat stycke trots att de är klippta i ett med ärm/framstycke. Det tog ett tag att förstå Ottobres beskrivning, men är jättelätt när man väl fattar. Om jag syr den varianten fler gånger skall jag försöka komma i håg att ta några steg för steg bilder.
Tyget är en gardin från Kupan. Kragståndets insida i rödrutigt tyg, bara för att bryta av. Riktigt somrig känns skjortan, som gjord för midsommarkalas, med blåklint,prästkragar och jordgubbar. Knapparna är lite onödigt stora, men trots min stora knappsamling var de de som passade bäst i färg och som jag hade tillräckligt många av. De matchar tygets blåklint perfekt. Bristen som uppdagades har dock reulterat i ett inköp av lite blandade blåa knappar på tradera...



1 kommentar:

Doris_Assar sa...

Snygg modell, gillar kragen jättemycket :-)