måndag 20 april 2009

Heja Sverige!

Efter makens mormor fick jag för många år sedan ärva flera tjusiga gamla margarinlådor i trä med garn. Från början använde jag en hel del av garnet, men de senaste åren har det legat ganska orört i förrådet. Jag har funderat på att sticka något för tovning i tvättmaskin, eftersom det är mycket helyllegarn. Och då jag är inne i ett vantskov så fick det bli ett par experimentvantar.
Färgerna blev väldigt svenska! Fick mig att associera till Stenmarks gamla mössor...
Det här garnet var tjockare än det jag brukar sticka vantar av, och eftersom mönstret är detsamma, blev vantarna ganska stora. Efter tvätt i 40 grader var de betydligt mindre! Med lite våld och rå styrka gick de dock att töja ut så att de någorlunda passar dotter P. Jag kan få dem på mina händer också, men det är stramt just i nivå med tummen. Man tänker inte på det med vanliga stickade vantar som inte är tovade, för de formar ju sig så bra efter handen, men handen är ju faktiskt betydligt bredare just där. Ett gott tecken på att jag inte har tummen mitt i handen kanske?!

7 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Coola! :-)

od Andulky sa...

Jag bara älskar dina vantar! (Extra mycket när jag vet hur fina och sköna dina sockar är)..

od Andulky sa...

Vad skulle du ta för ett par vantar?

LillaBarn sa...

Kan du sticka lovikavantar? Såna där vita med gul, blått och rött (tror jag det är) mönster nedtill,och en tofs? Sånadär som man fick hela munnen full av ludd av, när man försökte dra av med tänderna... Hur mycket skulle ett par såna kosta (om du kunde)???

Heimlaga sa...

Jag var på den lokala hemslöjdsaffären i går i ett annat ärende, och himlade med ögonen åt att de sålde vanliga enfärgade yllevantar utan några som helst krusiduller för, om jag minns rätt, 280 kr! Det tycker jag är att överdriva. Jag kan tänka mig att sälja vantar. De mönstrade för 200 kr, Lovikkavantar barn 120kr, vuxen 180kr.

od Andulky sa...

Jag är självklart intresserad! Mailar dig ikväll ;-)
/Anna

anna sa...

vilka fina vantar, jag blev lite npstalgisk, min farmor gjorde alltid såna till mig, hon var från österbotten hon med, närmare bestämt från jakobstad.