torsdag 8 januari 2009

Stickade sjalar

När jag stod och sålde på julmarknaden funderade jag på att köpa en stickad sjal av en av de andra försäljarna, eftersom dotter P gillar halsdukar och sjalar. Dock fanns ingen riktigt rätt färg, och när jag tittade närmare på hur de var gjorda insåg jag att en sådan kan jag ju faktiskt sticka själv och få färdig innan jul.
Egentligen brukar man sticka med en- eller tvåtrådigt ullgarn (eller lingarn) men jag tog vad jag hade hemma, dvs Novitas Nallegarn. Det skall stickas med 3½ nr stickor för normal täthet, men sjalar skall ju vara lösa, så jag stickade med nr 9.
Den blågröna sjalen, som var den dottern fick i julklapp, började jag ute i ena snibben med 4 maskor. Ökade därefter i ena kanten i slutet av varannat varv genom att sticka en maska i främre maskbågen och en maska i bakre maskbågen på den nästsista maskan. Den andra kanten stickades rak. Alla varv stickade räta-så enkelt som möjligt!Hade tänkt öka till 100 maskor, men avbröt vid ca 90 då det kändes som att snibben blev så lång. Fortsatte därefter tvärtom, dvs genom att på vartannat varv sticka i hop två maskor till en innanför den yttersta maskan, tills 4 maskor återstod. Varje varv blir ju ganska "stort" då man har grova stickor, men det är lite bökigare än att använda mera normalgrova.
Rätt roligt ändå, så under jullovet har jag sen stickat ytterligare en. På denna började jag ytterst i spetsen och ökade i bägge sidorna tills ca 160 maskor. Lite svårt att uppskatta hur bred sjalen var innan den var klar. Stickningen blir ju väldigt elastisk, men stickornas längd begränsar ju detta under pågående stickning.

1 kommentar:

♥Ida♥ sa...

Blev jätte bra ju.. Jag har inget tålamod själv till att sticka så stora projekt. Bara små halsdukar till sonen hehe.. =)