måndag 12 januari 2009

Tossor

Mitt första försök att göra ett par Bitty Booties. Eller egentligen andra. Mönstret var nämligen 3-6 månader, och eftersom lila G är 8 månader förstorade jag det på frihand. Klippte ut och sydde i hop utan dekorationer. Insåg att de blev alldeles för stora, så jag gjorde ett par mindre.
Materialet är en ylletröja för 5 kr från Kupan, filtad i maskin. Förstärkning av skinnbit enligt mönster, men det var egentligen onödigt eftersom jag sen sydde på ett band som ju även stabiliserar i klippet. Blommorna nålfiltade direkt på tossorna. Halkprickar målde med "blowup liner", som jag strukit (med pressduk mellan) efter att den torkat. Av någon anledning blåste den inte upp sig särskilt mycket, kanske hade för mycket färg sugits in i ulltyget.
(Det har blivit betydligt bubbligare resultat med samma färg då jag använt den på ullfrottéstrumpor till M. Nöts bort stegvis i tvätten på sådana, men arbetsinsatsen och materialåtgången är ju rätt liten, så jag tycker ändå att det är ett vettigt sätt att få M att ha strumpor som han annars kklagar på att de är hala.Nåja, detta var ett sidospår.)

Mönstret till Bitty Booties finns här. Läste i en diskussionsgrupp om att man kan förstora det i kopiator eller via Photo Shop och dyl om man vill vara lite mer exakt än vad jag var...

2 kommentarer:

Vindling sa...

Dom var jättesöta! :)

Ahlard sa...

Hejsan, trevligt med fler västerbottningar som har sybloggar. Kul att ha hittat hit nu ska jag spara länken till din sida och titta in då och då. Ha det bäst!