fredag 16 januari 2009

Utmaning!

När vi var hemma hos mina föräldrar botaniserade jag och äldsta dottern i garderoben i mitt gamla flickrum. Hittade en massa "skapelser" som jag sytt i tonåren. Denna hawajiskjorta-som dottern tyckte var oerhört pinsam- var det första jag sydde som fortfarande finns sparat!
Det allra första jag sydde (utaöver syslöjden i skolan) var en joggingdräkt i turkos velour, men den finns inte längre.
Hawajiskjortan sydde jag, om jag minns rätt, sommaren efter sexan. Jag minns fortfarande en lärdom från den, att inte klippa två likadana ärmar, utan spegelvända! Mönstret var nog köpt, ett helt ordinärt skjortmönster med lite rundad krage. Knapphålen är handsydda! Tur för dottern att jag vuxit en del sedan dess, så hon inte behöver riskera att jag börjar använda skjortan igen...

Så till utmaningen: det vore lite skojigt att se era andras förstlingsverk, som fortfarande finns sparade! Alla ni som började sy innan ni började blogga, varför inte leta i garderoberna?!

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Inte undra på att du är så duktig om du började så tidigt. Jag håller på att försöka lära mig. Jag fick min första symaskin någonsin (mamma hade ingen) för två år sedan.
Kram/Veronica

Tygterrier sa...

Underbar skjorta! Tror nog att mina tidiga skapelser sugits ner i det svarta hålet... men jag minns en tröja (i tidsenligt angoraulligt 80-talsgarn) - höll på med den väääääldigt länge och när jag skulle sy på ärmarna som jag förståd provat så de var lagom så var de flera storlekar större än kroppen :-D

Annars är nog raggsockorna från slöjden i 7:an mitt mest använda plagg! De hängde med i en evighet.