lördag 10 augusti 2024

Tre stolar-åtta decennier?


 Ovanstående stolar fick vi på 1990-talet från makens mormor. Jag misstänker att de är från 1950-talet, eller möjligen 1960? Då var klädseln enfärgat grågrön, som den längst till vänster. Lite tråkig tyckte jag då och klädde om alla fyra i det mittersta tyget, ett brokigt möbeltyg. Två av stolarna står i sovrummet med milt gröna väggar, och i samband med sängbyte i sommar passade jag på att klä om dem i ett grön- och vitrandigt ylletyg, längst till höger. Tyget var två stuvbitar inköpt second hand, så det räckte bara till två stolar. När jag tog bort det brokiga tyget tyckte jag nu att orginaltyget egentligen var ganska fint! Så nu står en stol i hallen med det enfärgade tyget, två i sovrummet med det randiga och en som står i källaren fick behålla 90-talstyget. Ett dokument över tidens gång...

Inga kommentarer: