måndag 20 oktober 2008

Stickat



Snart dags att leta fram yllekoftan! Eller koftorna...I våras innan lilla G föddes var jag strandad av foglossning. Kraftigt tillbakalutad i en fåtölj med ljudböcker i stereon han jag sticka en hel del. T ex dessa:
Den rödvita koftan är stickad efter ett norskt mönster som jag stickade i grått och vitt för 20 år sedan, och den koftan hänger fortfarande med här hemma! Det röda garnet är 7-bröder Raita, dvs randigt. Om man stickar det enfärgat blir plagget alltså randigt, vilket här syns tydligast på knäppslån. Jag brukar också alltid sticka fickor på mina egna koftor, eftersom jag nästan aldrig använder handväska utan vill ha "allt" i fickorna. Fickorna gör jag efter samma princip som en tumme när man stickar vantar, dvs stickar in en extra tråd så att det går att ta upp ett hål sen där fickpåsen stickas åt ett håll och en liten kant(fickstolpe?) åt andra hållet.
Den blå koftan, också 7-bröder, är stickad efter ett mönster från Drops http://www.garnstudio.com/lang/se/category_oversikt.php?kat=Norsk där det finns massa fina mönster på norska tröjor och annat roligt att ladda hem gratis. Jag blev så glad när jag hittade den sidan förra vintern! Många garnaffärer säljer ju bara mönster om man köper deras garn, och när man som jag har flera kistor fulla så vill jag ju bara ha mönster och inte mera garn.
Det blågröna garnet (Nalle Colori) var först också en kofta åt mig. Den blev dock gigantisk och alldeles för stor tom när jag var gravid, så den rev jag upp efter några veckors tvekan. En del av garnet blev sen en tröja till M. Mönstret delvis hämtat från Drops, delvis egna ideer.

Inga kommentarer: