fredag 3 oktober 2008

Min syhörna





Hittade en utmaning på lillegos blogg (http://lillego.wordpress.com/
som jag tog till mig.

Alla utmaningar måste ha lite regler..

  • Svara på frågorna
  • Fotografera syhörnan, hur bedrövlig den än är ;)
  • Skicka utmaningen vidare genom en kommentar i bloggen hos den utvalda.

1. Vad gör din syhörna speciell.

Att den är platsbyggd och fanns i huset när vi flyttade in. Två garderober för tyg, skåp och lådor för sytillbehör. På väggen fanns denna lilla tavla när vi var och tittade på huset första gången.

Gissa om jag blev positivt inställd till frun i huset! Måste naturligtvis fixa mig en egen sådan tavla då jag flyttat in- så här blev den:

Texten hittade jag på nätet, minns inte var. Den är utskriven och sedan laminerad på ett 70-talstyg som jag fick tillsammans med en massa andra roliga sysaker då makens mormor dog.

I mitt syrum ryms även ett vanligt skrivbord för andra typer av arbetsuppgifter. För närvarande är det oftast ockuperat av M och hans papperspyssel.

Jag klipper till tyg och mönster på ett fällbord. Praktiskt att kunna fälla i hop det till hälften eller helt när det inte används. I praktiken är det dock nästan alltid utfällt och fullt med tyg. I plastbackarna på golvet slänger jag små trygrester för barnen att pyssla med. När de svämmde över nyligen gjorde jag en utrensning och bar till dagis som tacksamt tog emot.

2. Vilka är dina bästa tips för en bra arbetsplats.

Tillräckligt mycket förvaring!

3. Hur skulle du vilja förändra din syhörna?

Mera golvyta vore inte fel, särskilt nu när lilla G skall få plats på golvet med något som kan roa henne åtminstone en liten stund.

4. Vad skulle du mer än gärna kasta ut?

Allt som står i hörnet och skräpar. Eller kanske hellre få upp det på hyllor av något slag. Bl a är det två lådor med mönster, mest amerikanska, inköpta på loppis.

5. Någon önskepryl som skulle göra din syhörna komplett?

Funderar på en till overlock alternativt en maskin med coversömmar

6. Vem skulle du vilja kika in hos?

Skrotis skulle jag gärna titta in hos, hon har en trevlig och ganska ny blogg.

1 kommentar:

skrotis sa...

Tack för utmaningen! Det kommer svar, jag har legat sjuk i vattkoppor så bloggen har legat nere ett tag.. Vad kul att hitta din blogg och hitta en nybörjare som jag, fast du verkar inte vara nybörjare med sömnad - jättefina grejer!