onsdag 1 oktober 2008

Datorfodral



Testade att sy ett datorfodral till dotterns bärbara. Yttertyg och foder stuvbitar. Polstring i form av två lager skumplast.











Sydde i hop varje lager för sig med avsydda hör så att botten blev dubbelt bredare än datorn är tjock. Visade sig vara ganska lagom mycket avsytt. Skumplasten fick jag sy av flera gånger, på något sätt töjde den sig. Funkade ändå ganska bra att sy med teflonpressarfot och långa stygn. Behöver ju inte bli snyggt, eftersom det inte syns när väskan är klar.






Sydde fast plasten med en stickning på avigsidan av fodret, efter att ha klippt ner plasten någon centimeter
















Sydde sedan i hop foder och yttertyg räta mot räta med handtag mellan. Lämnade först ett för litet hål för att det skulle gå att vränga fodret med den ganska styva plasten genom hålet, och var tvungen att sprätta en bit.



















Yttertyget gjorde jag lite längre än fodret, så att det går över en bit in i väskan också. Hålet som återstod efter vrängningen syddes ihop med en stickning som fick fortsätta runt hela väskan.Kardborreband syddes fast längs nästan hela öppningen för att göra en säker stängning.

Slutligen syddes ett mindre fodral på samma sätt men utan handtag, och med enbart ett lager skumplast som polstring, för laddare och sladd.


Det bästa med projektet: att passformen blev i det närmaste perfekt.
Mindre bra var att dottern inte gillade yttertyget, så jag får nog gör om projektet. Nåja, man kan inte lyckas jämt...
Sen för jag också en ojämn kamp med bildhanteringen, bilderna hamnar inte alls där jag tänkt mig!

2 kommentarer:

Lotta Sultan sa...

hej! det är helt ok!
fina saker du gör, själv. skojig, den med älgskylten!

Linda S sa...

Tackar för beskrivningen. Ska ta och sy en sån åt mig, det blir lite omväxling eftersom jag oftast bara syr till barnen.