torsdag 12 mars 2009

Baddräkt igen!


Nu tror ni väl att jag blivit alldeles vimsig, den här baddräkten har jag ju visat förr?!
Visst, det är samma dräkt, men här kommer den sedelärande fortsättningen på historien.
Jag borde ju ha kunnat räkna ut det, men jag gjorde det inte, alltså kanske någon annan kan lära sig av mina misstag:
Ljusa baddräktstyger har en tendens att bli genomskinliga när de är våta!
Hade baddräkten på en vattengympa, och kunde konstatera att den blev för avslöjande för min smak över bysten. När man är under vattnet spelar det ju ingen roll, men till och från bassängen kände jag mig inte bekväm... Själva skärningen i övrigt funkade dock perfekt.
Så vad göra? Hade kvar av det randiga tyget, så jag klippte helt enkelt ut ett framparti till, ner till greninfodringen. Vändsydde det nya stycket räta mot räta över stickningen i urringningen upptill, samt mot greninfodringen. Kanterna vek jag in och stickade fast med svart tråd på sömnsmånen mot sidostyckena från insidan. Där fanns redan två dekorstickningar i grönt, och den svarta sömmen blev förvånansvärt diskret. Tyvärr drogs tyget en aning i urringningen, så ränderna stämmer inte perfekt, men tillräckligt för att funka för mig. Klickar man på bilden ser man förstärkningarna(+ alla skrynklor efter att den hängt till tork över tvättsnöret).
Kontentan av det hela blev alltså att det randiga partiet nu är dubbelt. Det ger ju dessutom lite "gördeleffekt", vilket inte är så dumt för en mammamage med viss kvarstående bulldegskonsistens...
Så om ni syr i ljusa baddräktstyger och inte känner för att visa upp er allt för mycket: sy dubbla lager(eller fodra på annat sätt), åtminstone där det inte skall synas igenom...

onsdag 11 mars 2009

Pyjamasrace

Under sportlovet byggde de äldre barnen en hinderbana i bio-rummet i källaren. När jag så skulle fota lilla G i hennes nya pyjamas märktes det att hon sett syskonen fara runt! Hon skapade sin egen lilla bana.
Pyjamasen är sydd efter samma mönster som denna. Trots att det är stl 68, och jag annars nu syr 74 till henne, så valde jag samma storlek och klippte utan sömnsmån, för den förra pyjamasen är fortfarande oformligt stor. Funkar ju bra att sova i, men när hon kryper hinner pyjamasen inte med!
Denna mer slimmade variant satt perfekt, och funkade utmärkt för hennes vilda kvällsrace!
Den gräddvita, härligt tjocka stretchfrottén kommer från Kupan (innan mars dock), den cerise var en liten restbit.




tisdag 10 mars 2009

Det sprider sig...


Nu har mina Fyra Fantastiska barn börjat pysselblogga! Storasyster P har av och till tjuvläst sybloggar sedan jag började blogga, och nu bestämt sig för att tillsammans med syskonen starta blogg. Tja, kreativa är de ju alla på sina sätt. Och åtminstone P är nog bättre än mig på både fotografering, bildbearbetning och datoranvändning, och de andra lär bli det förr eller senare!
Bloggen är precis nystartad. Första kommentaren kom från en bildkonstnär i Peru! Jag blir nästan lite avundsjuk...Inte har jag sådana internationella läsare.
Jag kan berätta att jag tagit hjälp av P till vårswapen också, vilket kommer att visa sig så småningom.

måndag 9 mars 2009

Vad skall märket sitta på? Utlottning!

I marsutmaningen står det att man själv väljer om man vill lotta ut något av sina alster. Jag tycker att det är roligt att sprida mitt hantverk, och är inte direkt överhopad av beställningar. Målsättningen att avsluta ett projekt varje vecka känns väldigt lågt satt för mig, nu när jag är föräldraledig. Hellre något nästan varje dag.( Inser däremot att det nog är mot nivån ett projekt per vecka jag får sträva sen när jag börjar jobba igen.) Så en utlottning är lockande, men jag vet inte riktigt vad jag skall lotta ut. Att lotta ut ett färdigsytt barnplagg begränsar ju rätt kraftigt tänkbara lotterideltagare utifrån storlek etc. Alltså har jag beslutat mig för att lotta ut en överraskning-som kan bli vad som helst beroende på vem som vinner! Alltså lite som en PIF, men utan förpliktelser att lova saker vidare.

Jag lottar härmed ut någonting Heimlaga(=hemmagjort på österbottniska) bland alla som kommenterar detta inlägg innan 18/3. Vill ni sprida informationen genom att länka hit får ni naturligtvis det, men det är helt frivilligt och påverkar inte lotterideltagandet. Min ambition är att göra vinsten klar under marsmånad, och alltså använda mig av sådant jag har hemma.

Frukter och bär ...

...skall mat äta mycket av! Eller så syr man en jacka av dem!
Detta var ett av tygen jag hittade på Kupan 28/2, innan marsutmaningen inleddes. Jag blir så sugen när jag ser det, både på mellanmål och på att sy!
Det är i en ganska kraftig bommullskvalitet, så det fick bli en sommarjacka. Eventuella fläckar av frukt och bär vid användningen torde inte synas så bra...Nästan hälften finns kvar, så det kan bli något annat också.
Den här sydde jag verkligen bara för att jag ville, inte avsett för någon speciell. Alltså är den till salu om någon blir sugen...
I grunden finns ett gammalt Ottobremönster, samma som det här, men med diverse ändringar .
Mönstret var i stl 92, men denna var bara en aning liten åt M som nu har stl 110/116, så jag skulle gissa att den mest motsvarar stl 104.
Ärmlängd(från krage till ärmfåll) 46 cm, längd på fram och bakstycke 44cm, vidd 43cm.
Rymlig raglanskärning som gör det lätt att ta av och på jackan. Fodrad med ett bommullstrikåtyg med gallerstruktur som ger ett extra luftlager, dvs värmer utan att bli klibbigt om det är varmt. Blixtlås fram med vindslå bakom, för att skydda mot vind, men också för att man inte skall få hud emellan(aj, aj!) om man drar upp blixtlåset helt, eftersom det går upp i kragen. Kragen fodrad
med skön velour i rostrött. Ögla för upphängning.
Framtill två stolpfickor som är ordentligt djupa. Påsydda reflexer fram och bak.
Resår i ärmslut och fåll.
När jag kom till resåren dök jag på första utmaningen med att inte köpa nya grejer. Jag har tre skokartonger blixtlås, många av dem inköpta via tradera senaste halvåret, så det var inga svårigheter att hitta ett lämpligt sådant. Jag har också några stora rullar resår, men inte just i den bredd som jag skulle ha behövt här. Hittade en bit som räckte till ärmarna, men i fållen fick jag i stället sy av till två kanaler, för att dra i två
smalare resårband i stället för ett brett. Som sagt, begränsning kan skapa kreativitet också!
Framöver skall jag dock tänka efter före, dvs anpassa resårkanalers bredd till de rullar jag har. Så brukar jag ju faktiskt göra när det gäller midjeresår i byxor.

lördag 7 mars 2009

Melodifestivalterapi

Alla sybloggare verkar ha något "objekt" som de då och då nyproducerar. I mitt fall är det nog stickade sockor. Det är min terapi för att orka titta på tv. Och nu under melodifestivalsäsong så blir det kanske någon timme extra i veckan. Extra bra att sticka då, för då hinner jag inte äta lika mycket popcorn...
Dessa är ca storlek 37. Stickade i Novitas 7-bröder Polkka,dvs 75%ull, resten konstfiber för slitstyrkans skull. Maskintvättbara i 40 grader. Förstärkta hälar. Om någon är i behov av sockor så går det bra att höra av sig. Kanske en bytesaffär?

fredag 6 mars 2009

Det doftar kaffe i mitt syrum

för jag har sytt en kaffeväska!
Med tanke på marsutmaningen kanske någon nu funderar på om jag redan fått slut på allt tyg...
Så är inte fallet!
Träffade en tjej på badhuset som hade en väska sydd av gamla kaffepaket. Har sett dem på nätet också. Idén är tydligen från början finsk, så då ligger min väska kanske nära originalet, för den är sydd av finska kaffepaket. Insåg att kaffeförbrukningen här hemma är så pass sparsam att det skulle ta länge att samla råmaterial. Dessa har jag fått av min mamma. Hade en tanke att jag skulle sy en väska till
henne, men den här blev lite för stor för att passa henne. Den kanske får bli min egen vattengympa väska. De är ju vattentåliga!
Denna är sydd av 8 paket. Man river upp paketen i fogarna och torkar ur. Då börjar den fantastiska doften sprida sig! Sen är paketen ihopsydda 2+2 till varje sida, och sedan sydda som en vanlig kasse med avsydda hörn. Hur man gör en sådan kan ni läsa här.
Materialet gör ju sömnaden lite speciell. Sömmarna har jag gjort genom att lägga paketen omlott ca 1 cm, och sedan sy sicksack i två rader, en över vardera kanten. Lite bökigt och styvt att
komma åt, särskillt sista hopfogningssömmen. Nålen river dessutom lätt hål i plasten om man krånglar och drar i materialet när nålen är nere. jag fick inga långa revor, bara någon mm, men förstäkte från insidan med en tejpbit. Även sömmen i botten, som syddes som en vanlig söm med räta mot räta, tejpade jag ner efteråt.
Som handtag använde jag någotslags kraftigt, stelt band ur gömmorna. Eftersom jag sydde av en ganska bred botten kändes det som att väskan blev väldigt öppen. Risk att allt rasar ut i bilen om väskan välter. Löste detta med att sy i ett delbart
blixtlås som är aningens kortare än väskans långsida. På så sätt går väskan ändå att öppna helt om man vill, om man delar blixtlåset.