

Ett sätt att dokumentera diverse Heimlaga saker som jag åstadkommer, för mig själv att lära av och förhoppningsvis för någon annan att inspireras av.
Det större paret gick till kollegan, det mindre paret är tillsvidare oanvänt.
Men dessa byxor tänkta att ha under regnställ eller vinteroverall fotades redan i mars och syddes kanske ännu tidigare.
G fick detta i födelsedagspresent. Nu är det för ljust ute för att se om reflexgarnet verkligen funkar, men det kommer väl en höst också igen.
Ett par rejäla knästrumpor fick L i födelsedagspresent. Mönster härifrån. Jag tror att garnet var köpt i Finland men inte äkta 7-bröder, men motsvarande tjocklek och sammansättning.
I januari, medan soffan fortfarande var julröd, plockade jag fram en påse med samlade smånystan av mestadels sjubröder-garn eller liknande tjocklek och fiberinnehåll från andra tillverkare. Funderingen blev hur många par vantar ock sockor det kunde bli? "Tokvantar" eller "toksockor", med vilda ränder eller fält, där målet var att göra slut på alla de små nystanen. Efter 8 par vantar och 3 par sockor i varierande storlekar var jag less och gick vidare till att sticka annat. Då återstod det ändå ganska många småsmå nystan i påsen. Men det kan ju vara bra att ha små rester i olika färger som stoppgarn också!Den var knäppt i tvättmaskinen och tyvärr hade knapphålskanten blivit ganska uttöjd, vilket ju inte blev bättre av att den satt tight. Den fick vandra vidare till dotter L som är någon centimeter kortare och fler centimeter mindre i omkrets än mig. Återstår att se om den kommer till användning.Men färgen och mönstret är fint! Kanske gör jag ett nytt försök att sticka en lagom stor kofta nästa gång? Och att filta ull är tydligen bättre att göra i torktumlare än i tvättmaskin, så att det går att stoppa och mäta mellan varven så att effekten blir lagom. Någon torktumlare har vi dock inte, och att skaffa en bara för de gånger jag vill krympa ull känns inte förssvarbart.
En långärmad tröja + en förlängd sommartunika/klänning till V och ett par leggings till A.
Singeltrikå med citrustryck, men också en och annan kiwiskiva. Byxor till V och t-shirt + kalsoneger till A. Åtminstone V gillar citrus och fram för allt kiwi!
Udda merinotröja i gult + merinolångkalsonger/ thigts i en tunnare chockrosa variant har under vintern också sytts åt lilla V, hennes kläder vandrar lite mer mellan oss och hemmet beroende på vad som behövs för dagen och vad som behöver passera tvättmaskinen.
När V såg mig sticka på As tröja så tyckte hon att det såg ut som en kalaströja-med prickar! Kanske associationer till konfetti? Eller strössel? Hur som helst kom V till ett kalas i släkten i klädd sin kofta, men att få henne att stå still för fotografering i ett hus där det gick att springa runt genom alla rum, det gick inte så bra.