tisdag 18 september 2012

Prästklänning


Min mest återkommande prästskjortebeställare hade två tyg liggande som hon ärvt efter sin mormor. Funderingen var om jag kunde göra något användbart av dessa.
Jag är ingen expert på tyger, men jag tror att detta är yllecrepe. Två likadana bitar, en svart och en mörkblå.
Först ut blev en klänning i det svarta. "Den lilla svarta" borde vara användbar även för präster!
Mönstret har sin utgångspunkt i ett mönster avsett för linnetyg i senaste Ottobre, 5/2012. Omritad  urringning förstås, och blixtlås mitt bak i stället för i sidan. Tygets annorlunda  tyngd och fall gav också ett annat utseende på klänningen. Insidan av kragen syddes i svart bambujersey i stället för i yllecrepe, för att minska risken för att det kliar. Klänningen i sin helhet har en lite lös passform, med möjlighet till linne eller underklänning, också för att minska klirisk men även för att den inte skall behöva tvättas lika ofta. Sidfickor en praktisk detalj, ärmavsluten en rolig. Där följde jag inte mönstret , men grundidén. Klippte bara en remsa på frihand och använde sedan en smal plisségaffel i stället för att mäta och vika.
 Med svarta strumpbyxor blir det en högtidlig begravningsklädsel. Jag skulle också kunna tänka mig rejäla färgglada strumpbyxor till, i något lättsammare sammanhang!

2 kommentarer:

mulliga m sa...

Vilken fin prästklänning! Härligt för även kvinnliga präster att vara snygga på jobbet.

krajamaria sa...

Så fin detalj du avslutat ärmen med!