måndag 13 juli 2009

Påslakansklänning

Dotter L brukar inte vara så ofta vara intresserad av att jag skall sy något åt henne. När P hade sin klänning som hon själv ritat, konstaterade dock L att "den var snygg". Alltså blev det en likadan åt henne.
Tyget hon valde var ett av påslakanen från förra inlägget, med milda färger i blekgrönt, rosa och lila. Eftersom det var ordentligt mjuktvättat bestämde jag mig för att testa ett tips jag läst någonstans, om att sy allt i dubbla lager tyg. Alltså inte sy ett särskilt foder, utan helt enkelt klippa till i dubbla tyglager men behandla det som ett lager. Ett påslakan inbjuder ju verkligen till det-då slipper man ju tom sprätta sömmarna innan! Funkade bra, och resultatet blev betydligt bättre än om jag skulle ha sytt i bara ett lager då tyget var så mjukt.

Klänningen måste ha blivit riktigt skön. Den användes först på en konfirmation och sedan till vardags-t ex som cowgirl-klänning!



Nu har jag snart tvättat igenom mina tyger från Finlandsresan, men ännu finns chansen att vara med i min gissningstävling, om någon missat den!

lördag 11 juli 2009

Påslakan

När jag började läsa sybloggar så kändes det nytt för mig att folk sydde kläder av gamla påslakan. När jag i dag letade i garderoben insåg jag att det inte var så nytt trots allt. Hittade nämligen ett linne som jag sydde till mig själv för ca 5 år sedan-av ett gammalt påslakan! Fördelen med dåligt minne är att man kan få aha-upplevelser gång på gång över samma sak...
Linnet syddes av ett påslakan som ursprungligen var rosablommigt, men som fått åka med i en färgtvätt i grönt. Man kan fortfarande ställvis ana det gamla mönstret.
Mitt fram sydde jag en bård med hjälp av två sömmar med vingnål+ en annan dekorsöm med färgskiftande tråd. I nacken ett droppformat sprund som inte är så snyggt, men knappen gillar jag!
På bilden också min nya hjälpreda-en justerbar provdocka från Bergman och Johansson-som jag fick i födelsedagspresent. Ännu dock ej använd "på riktigt"



Inspirerad av era andras påslakans alster köpte jag en säck lakan på loppis för några veckor sedan, utan att desto närmare granska innehållet. Det visade sig vara ca 15 påslakan, diverse örngott och underlakan, från 70-90 tal gissningsvis. Några riktigt fräscha, men många förstås tämligen urtvättade. En klänning har det redan blivit åt ena dottern, så investeringen är redan "berättigad"...

fredag 10 juli 2009

Mera pirater

Det var så skojigt att sy pirattröjan i går, att det blev en till samma kväll. Allt låg ju ändå framme. Även denna t-shirt är sydd i stl 116. Det känns som en ganska optimal storlek för trycket, eller kanske skulle det funka ännu bättre med någon storlek större. Mindre plagg funkar säkert också, alltid kommer det med några roliga detaljer, även om man inte ser helhetsbilden. Men det kanske blir mera spill då, om man placerar mönsterdelarna för att få till snygga motiv.

Lillasyster G måste ju också få sig lite pirater. Det blev en ärmlös klänning i stl ca 80 cl. Som man ser på motivet är den ungefär lika lång som t-shirten stl 116. Sydde sprund i nacken, men det visade sig funka bra även utan att man knäpper upp det. Fast modellen kan ju användas länge, så det är kanske bra med marginal för ökande huvudstorlek.

torsdag 9 juli 2009

Piratpremiär!






Jag brukar inte beställa de tyger som "alla andra" syr av, men Johanna Allards pirater visste jag direkt att jag skulle köpa när beskedet kom att de skulle tryckas av Mjuka Tyger.
Dels är det ett helt annorlunda tyg i och med att mönstret är så stort, och det finns så mycket att upptäcka i bilderna.
Dels tycker jag att det är så häftigt att bloggledes ha följt Johannas utveckling av trycket. Att gå från att screentrycka tyg metervis till att få ett upptryckt i hundratals meter-vilken häftig känsla det måste vara!
Sen är det kul att kunna gynna lokala talanger också! Jag bor i samma stad som Johanna, men känner henne inte alls annat än via hennes blogg!

I dag dök mitt förbeställda tyg upp med posten. Åkte genast i tvättmaskin och hann nogorlunda hängtorka ute innan jag började klippa till en t-shirt åt M. Tur att jag tog in tyget, och en massa annat tyg som också åkt med i samma maskin, för nu vräker regnet ner!

Mönstret är en blandning mellan ett Ottobremönster och en köpt t-shirt. Funderade lite på muddfärg. Det svarta i trycket ser svart ut, men inte svart-svart utan brun-svart, så en mörkbrun mudd stämde bättre än en svart, tyckte jag. Jag gruvade mig lite för halskanten, för mina sparsamma erfarenheter av interlock, som inte är något favorittyg egentligen, är inte goda. Rullån blev dock riktigt bra. Trixset är nog att skippa den elastiska raksömmen som jag tidigare försökt använda, och använda helt vanlig raksöm i tvillingsömmen. Det var heller inga svårigheter att dra tröjan över M´s huvud.
Det skall bli kul att se hur pass olika tröjorna, eller vad som nu blir sytt av resten av tyget, blir, beroende på vilken del av trycket som kommer med.

Pikétröja

I vintras var en gammal barndomskompis hit och hälsade på med sin familj. Jag frågade den 11 åriga dottern om jag fick sy en tröja åt henne. Hon valde genast ut ett limegrönt pikétyg ur hyllan i syrummet. Det kändes väldigt somrigt, vilket passade bra eftersom tröjan inte blev levererad förrän nu då vi besökte mina föräldrar.
Lite riskfyllt att sy med flera månaders fördröjning åt någon i den åldern, plötsligt kan de ju ha vuxit alldeles påtagligt. Jag såg tröjan som hastigast när den var i användning, och den verkade i alla fall inte för liten. Mamman till dottern berättade att det är svårt att hitta passande kläder, eftersom dottern är ganska stabilt byggd. Det är ju fördelen med att sy, då går sådant att åtgärda!
I grunden finns en bas T-shirt i D-modell ur en Ottobre. Jag valde att göra tröjan flerfärgad, dels för att ge ett lite slankare intryck, och dels för att åstadkomma en sportigare stil, vilket jag uppfattar att dottern har. V-ringning i stället för rundhals vilket det var i originalet, samt en något rundad fåll i stället för rak, också detta för att ge ett längre intryck.Som tack för tröjan fick jag av den mottagande dottern en liten brosch i form av en trollslända i pärlor som hon gjort själv! Kul!

onsdag 8 juli 2009

Klänningar live

Några livebilder på lilla G´s gröna klänning. Tänkte mig den med en vit body under, och tog för givet att det fanns sådana hemma. Ingen snygg dock, alla hade konstiga halsöppningar eller var gulnade, så jag sydde snabbt i hop en i vit interlock. Lite puffärm för att bli lite gulligare, och sprund i nacken. Denna är inte gulnad,ännu, även om det ser ut så på bilden.

Vid samma tillfälle som G invigde sin gröna klänning hade P också en nysydd klänning. Hon ritade, jag sydde. Kort liv med smala axelband, resårkanaler upptill och nedtill på livet. Kjoldelen i fyra "våningar", med lite ökad vidd i varje. Tyget har en begie botten med blå och rosa blommor. Vi blev båda mycket nöjda med modellen!
Dessvärre syns ju inte mycket av överdelen på livebilder till följd av det långa håret, jag kanske får komplettera senare med en bild på bara klänningen.

tisdag 7 juli 2009

En halvmeter tyg

Hemma igen efter10 dagar hos mina föräldrar i Finland. Utöver släktkalas, bland annat firade vi föräldrarnas guldbröllop, hann jag förstås med en "Härmä-runda", dvs proviantering av tyg och garn på mina favoritställen. På vägen hem blev det också ett stopp på Eurokangas i Torneå och Ikea i Haparanda.

Alla dessa tygköp resulterade dock inte i mer än en halvmeter tyg! Ja, okej då, det är nog 60 cm om man tittar på tumstocken. På höjden. Då är Härmätyget vakumpackat i två stora vakumpåsar för att få plats i bilen...Det utgörs framför allt av tunna trikåtyg, jag tror jag räknade till 21 mönstrade och 10 enfärgade då jag packade det i vakumpåsarna. Lite vävda tyger, lite jogging, lite muddväv. I påsarna finns också 12 nystan garn. På Eurokangas blev det bara två stuvar joggingtyg.

Dessvärre regnar det nu och ser ut att så ha tänkt göra ett tag framåt, så tvätten av tyget lär få vänta ett tag. Vore skoj att mäta hur många meter tyg det egentligen är. En gissning någon?

Jo, så gör jag: den som gissar närmast vinner en meter av något av tygen. Vi får se vilket det blir! Tävlingen avgörs när jag så småningom hunnit tvätta igenom alla tygen, jag mäter innan jag tvättar.