lördag 21 januari 2012

Vantar på norska


Jag brukar inte använda något mönster när jag stickar sockor och vantar, sånt stickar jag "by heart". Nu gav jag mig dock på att prova sticka ett par vantar efter ett norskt mönster. Detta eftersom jag hade för avsikt att tova vantarna i maskin, och ville veta ungefär hur mycket för stora jag skulle göra dem.
Dessa är stickade på stickor nummer 6 av Järbos Lovikkagarn. Från början 32 maskor som efter handloven ökades till 36. Minskade ner på antalet varv eftersom de verkade bli jättelånga. Och jättelånga blev de ändå! Jag stickade 24 varv till ökning, ytterligare 10 till tumbandet som var 7 maskor brett, 26 varv innan jag började ta i hop. Sen gjorde jag nog hoptagningen som jag brukar och inte enligt mönstret. Så sist och slutligen kanske jag inte kan säga att vantarna är stickade efter det mönstret i alla fall...Tummarna är stickade med 18 maskor i 16 varv före hoptagning.
Innan tovningen mätte de 36 cm på längden, 12 cm på bredden. Tummen 9,5x6cm.

Tvättade i 40 grader i maskin med lite andra kläder. Ut kom vantar som var 30x11cm, tummar 8,5x6cm.
Lade dem i hett kranvatten med ullkur och gnuggade lite för hand, men ingen större mekanisk bearbetning. Slutmåttet blev 30x10 cm, tumme 6x8cm.

Vantarna känns fortfarande lite för stora till mig som har medelstora(?) damhänder, storlek 7 på handskar. Jag har använt dem med fingervantar av fleece inuti. Fram för allt är det längden som är onödigt stor, det blir knöligt mot jackärmen och knuffar upp denna. Återstår att se om de får åka en vända till i tvättmaskinen på varmare temperatur.
Jag har borstat dem lite lätt utvändigt med en nagelborste för att få dem lite luddiga. Läste om att någon form av pälskardor för hundar är det som funkar bäst för det ändamålet, men det har jag inte provat.

Inga kommentarer: