lördag 14 januari 2012

Julklappskofta


I höstas började jag sticka en mossgrön kofta till mig själv i Novitas nallegarn, jojoba och aloeverabehandlat. Mönster från Drops. Valde storlek M. Strukturmönstret, som var lite flätliknande utan att vara flätor, gjorde dock att tröjan drog i hop sig på bredden. Fram och bakstycke stickades i ett, fram och tillbaka på rundstickor. När jag insåg att koftan skulle bli för liten till mig hade jag stickat så pass långt att det inte var roligt att börja om. I stället blev det en julklappskofta till P. Tur att det finns användare i olika storlekar hemma! Ärmarna är rundstickade. När jag nu tittar på originalbilden på mönstret inser jag att jag missat att det skulle löpa en rätmaska från den mönstrade delen längst ner på ärmen och hela vägen upp. Det försvann någonstans i min mönsterläsning... Det avigstickade partiet vände jag för övrigt ut och in så att jag kunde sticka rätstickning i stället, det går snabbare för mig än att sticka avigt. Knappar ur gömmorna. Knäppkanten, som är stickad i ett med tröjan, funkade inte bra. Den vill hela tiden rulla i hop sig utåt. Försökte göra den stadigare genom att virka smygmaskor ytterst på avigan, men jag vet inte om det gjorde så mycket nytta.

1 kommentar:

mulliga m sa...

Wow så fin! Åh jag tycker så mycket om mönsterstickat.

Nu kom jag dessutom på att jag har en kofta som nästan är färdig så när som på knäppkanten. Jag kanske skulle ta fram den och göra klart ;-) Tack för inspirationen.