lördag 29 oktober 2011

Vinteroverall 2011




M behöver en ny vinteroverall. Den som syddes för två år sedan börjar vara liten, men framför allt sliten. Han gillar overaller, tycker att det är enklare än att hålla reda på byxor och jacka.
Jag valde mörkblå bävernylon igen, av den enkla anledningen att det var det enda tyget som fanns i tillräcklig mängd hemma för att räcka till denna overall, där fram och bakstycken är hela, dvs inte avskurna i midjan. Sen fick M välja kompletterande färg av det som fanns hemma. Då ville han ha turkost igen. För att overallen inte skulle bli alldeles likadan som den förra lade jag till detaljer i orange. Förstärkningarna över rumpa och knän är kraftig gummerad nylon, som förhoppningsvis skall tåla en hel del nötning. Den förra höll i alla fall i två år... Insidan av kragen är velour och paspoalerna är bävernylon. Fodret är det samma som i den gamla overallen, ett vaderat tyg med bomullstyg på ena sidan och polyester på den andra.
Grundmönstret kommer från Ottobre nr 3/2000, men detaljerna är nog ändrade en hel del. Storlek 128.
Nu provade jag täta grensömmen mitt bak med Fjällrävens grönlandsvax. Det är en naturprodukt av bivax och paraffin, ser ut som en tvål. Man gnider in tyget/sömmen som skall impregneras och sedan värmer man med strykjärn eller hårtork. Eftersom det nu var ett gummerat tyg så använde jag hårtork. Sömmen blir knappast lika tät som med liquiseam, men vaxet var klart trevligare att jobba med, och syns inte sedan man värmt in det. Liquiseam är lösningsmedelsbaserat, dvs luktar illa, och skall härda något dygn. Det blir också synligt som en blank rand, och är lite svårt att få till jämt.



3 kommentarer:

krajamaria sa...

Klart imponerad är jag av dig och dina kunskaper i att sy!

Lowella sa...

Mäkta imponerad! "Svänga ihop" en vinteroverall dröjer det många många år innan jag kommer försöka mig på, om någonsin... :)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.