torsdag 2 september 2010

Spanska färger


Barnens kusin J har fyllt 6-år. Hans favoritfärg är fortsättningsvis gul, med röd som nummer två. Dessa alster var de som fyllde färgönskemålen bäst. De ger mig Spanien-associationer, och därav bloggas dessa i dag. I morgon bitti åker jag nämligen i väg till Spanien med dotter P och den del av hennes klass som läser spanska. Spännande!

onsdag 1 september 2010

Skördetid


Svägerskan, som är mycket kostmedveten, fyller snart år. Presenten, som hon redan har fått, var starkt präglad av frukt och grönt, som höstens skördetid. Ett förkläde med äpplen. Egentligen var tyget lite onödigt tunt för ett förkläde, men motivet kändes så rätt att det fick råda.

Ett gäng kassar att handla mat i, motivet med allehanda grönsaker kan ses som inköpslista... Även dessa dock i vanligt bomullstyg och därmed inte jättestarka. Tåligare än plastkassar torde de dock vara. Kompletterades med ett par i kraftigt bomullstyg, med form och hållbarhet för många liter mjölk.
Eller, som någon på kalaset konstaterade, de oranga har ingen innehållsförteckning, så i dem kan hon handla vad som helst!

Samtliga tyg är återbruk.

tisdag 31 augusti 2010

Lingonsockor


Sockor stickade under diverse bilresor och utflykter i sommar. Garnet heter Bärutflykt Lingon, och för detta börjar det vara säsong nu. Hamnar i Heimlaga Butiken.

måndag 30 augusti 2010

Tröja på tillväxt



När jag sydde min topp blev det som så ofta en tröja åt lilla G också. Med tanke på redan överfull tröjlåda gick jag upp ett snäpp i storlek så att den förhoppningsvis passar nästa sommar i stället för nu. Om jag nu av någon anledning inte syr lika mycket då...
Det är inte så att jag direkt eftersträvar mamma-barn matchning, även om jag inte störs av det heller, utan mer för att det är så praktiskt att sy mer än ett plagg och helst göra slut på tyget när det ändå är framme på klippbordet.
Falskt knappsprund bara för knapparnas skull, snygg relief i olika brunbegie toner.

Killtröjor


Under projekt "göra rum för nya tyger" i somras dök det upp smala remsor av två rutiga trikåtyger. De fick bli ärmar till två t-shirts som hamnade hos ett par bröder i Finland, barnens kusiner. Eftersom vi träffar dem så sällan är det svårt att veta hur det är med storlek och färgpreferenser. Storebrors tröja såg onekligen stor ut, men killtröjor brukar ju ha betydligt lösare passform än tjejkläder.
Mitt projekt lyckades för övrigt inte så bra. Just nu svämmar det faktiskt över med tyger i syrummet. Stora högar nytvättade på skrivbord och klippbord, och flera kassar otvättade på golvet. I dag börjar jag om att jobba efter semestern, så det finns risk att det tar ett tag innan förbrukningen hinner i kapp.

lördag 28 augusti 2010

Bara 39!


Jag är ledsen att behöva göra er besvikna, men det var faktiskt "bara" 39 garnnystan jag köpte under Finlandsresan. Maxgissningen löd 68 nystan, jag kanske får ha det som mål nästa år...
Det betyder att det blev den första som gissade, Maria med Myssel, som kom närmast, med sin gissning på 38 nystan. Med tanke på att de flesta nystan är på 150 g, några på 100g, så har jag nog ändå sysselsättning i vinter. Garnförrådet var ju inte direkt tomt innan heller...
Grattis till Maria! Hör av dig på mailen så jag får höra vilket garn du vill ha! De nyinförskaffade finns på bild här, andra finns under sidorubriken garn och ytterligare annat finns odokumenterat.

Flaggar!


Med ett par blågula, eller snarare gulblå, barnsockar passar jag på att flagga för gissningstävlingen om någon har missat den. I kväll avgörs vem som är vinnare!
Barnsockorna är stickade till Morden i Midsummer och under vår bilsemester. Inte alls dumt att ha en stickning liggande i bilen! Helst skall den dock vara enfärgad eller av självrandande garn, så att det bara är ett nystan som skall få plats i handskfacket. Där skall ju finnas plats för allt möjligt annat också. "Mrs Barnaby always keeps a package of wetwipes in the glovebox".