tisdag 29 september 2009

Höstklänning


Jag använder nästan aldrig klänning, men äger ändå ganska många. De flesta känns dock som typiska sommarklänningar, så när jag nu i helgen skulle ha en klänning kändes det som läge för att sy en ny.
Började först med en långärmad trikåklänning efter ett mönster från 1980, men gav upp när bara kragen fattades. Insåg att jag skulle känna mig som att jag gick i nattlinne. Och eftersom det inte var ett pyjamasparty jag skulle till, så hamnade den i UFO högen...

Gick en halvhjärtad snabbrunda på stan utan att se något jag gillade, utan åkte hem och började på en ny klänning i stället. Denna gång med ett mönster ur Ottobre 5/2008. Jag hade tittat på det mönstret tidigare med ett bomullstyg från 1960-talet i åtanke, men nu blev det i stället ett gammalt (1940-talet?), hemvävt linne/ylletyg, samma som i denna väst.
En av anledningarna till att jag inte brukar använda klänning är nog att jag är så frusen, så en rejäl ylleklänning borde passa mig. Den värmer åtminstone de delar den täcker. Sen är det här mönstret gjort för att bäras med en tröja under, och det grova tyget funkar bra till rejäla strumpbyxor, så det blev ingen dum höstmundering. Jag gillar också tanken att ha tröja under av den anledningen att det då går att variera färg.
Klänningen är helfodrad med grått linnetyg, och har dragkedja mitt bak. Nu testade jag för första gången ett osynligt blixtlås. Jag har läst beskrivningarna för detta i flera tidningar, men mest tyckt att det verkar krångligt. Efter att ha sett Rinos bilder ändrade jag dock inställning. När jag såg hennes bilder insåg jag dessutom att jag hade en väldigt snarlik pressarfot hemma. Den är märkt F (Husqvarna), och vad den egentligen är avsedd för lyckades jag inte hitta i instruktionsboken, men den funkade alldeles ypperligt att sy det dolda blixtlåset med. Så nu lär det nog bli fler sådana blixtlås.

Baktill på besparingen skulle det vara en stor knapp. Eftersom jag leker med tanken att använda klänningen till många olika färger så valde jag att bara sy fast knappen utan knapphål, och i stället stänga besparingen med några gammaldags fastsydda tryckknäppen. På så sätt är det enkelt att byta knapp, utan att den måste vara av exakt rätt storlek. Men vi får väl se om det någonsin händer...

I samma Ottobre finns också ett mönster på en tröja/topp i raglanskärning, med urringning som passar till klänningens besparing. Nu hann jag dock inte sy någon sådan i helgen, så det fick bli en vanlig rundringad ur garderoben.

måndag 28 september 2009

Avslutad utlottning


Nu har jag genomfört lottningen i Heimlagas 1 års jubileum, och vinnaren är LumLum, vars blogg nyligen bytt namn till Vindling. Stort grattis till dig! Och vad du har vunnit, det är jag också nyfiken på!
Jag föreslår att du hör av dig på mailen med önskemål om typ av plagg, och till vem, och så får resten bli en överraskning.

Tack till alla er som var med, och som tog er tid att ta del av mina tankar kring sybloggandets underbara värld. Utlottningar är ju också en skojig bieffekt, både att ta del i och att ordna. Själv har jag haft turen på min sida i två utlottningar under året som gått, och vunnit en necessär från Retro Elephant samt en jacka från Mirrezz!

Ljusstaken ovan är för övrigt ett gammalt hemmapyssel med material från Panduro. Den har alltså utbytbara figurer och siffror, och vi brukar använda den vid födelsedagar. Väldigt praktiskt sen när man tittar på bilder, underlättar när man skall gissa vems kalas det handlar om...

torsdag 24 september 2009

Färgglada, randiga knästrumpor


...så löd beställningen från Aleisa. Knästrumporna är till hennes döttrar. Funderingar fanns på stickade strumpbyxor, men det avrådde jag i från. Jag tror nämligen att det skulle bli ganska "stickigt och kli-igt" för ett barn. Knästrumpor utanpå bomullsstrumpbyxor borde däremot kunna funka.
Jag har aldrig stickat knästrumpor till mig själv eller mina barn, så jag är lite osäker på hur de kommer att hållas upp. De översta varven stickade jag med tunnare stickor för att ge en lite åtstramande effekt. Eventuellt går det ju att dra in en tunn resår, typ sådan man syr smock med, överst om det blir problem med att strumporna korvar ner sig.
Det mindre paret i stl 21 är stickat med Nallegarn och stickor 3½. Det tjockare 7-brödergarnet blir lite för klumpigt i så små storlekar, åtminstone om sockorna skall kunna användas i skor.
Det större paret är stl 28.
Aleisa själv ville också ha sockor, men av mera välbeprövad modell.
Hoppas knästrumporna och sockorna kommer till användning och värmer skönt!
Oftast brukar jag sticka sockor när jag ser tv, men dessa är åtminstone delvis stickade ute i solen på vår altan. Det känns så härligt lyxigt att få sitta ute i solen och sticka en septemberdag medan lilla G sover tupplur! Snart är det dock slut på sådana dagar, så det gäller att njuta av det som är kvar!

onsdag 23 september 2009

En glad hösttröja


Enkel, långärmad t-shirt till M. Den randiga interlocken inköpt på Olssons. Den gula i ärmarna vet jag inte varifrån den kommer, men den är väldigt mjuk. Lite för mjuk faktiskt, ärmarna blev lite sladdriga, särskilt eftersom de är något långa också. M har dessutom en tendens att dra i alla sina kläder också-stoppa in ett extra knä innan för tröjan till exempel- så ibland tappar mjuka kläder formen...
Färgerna lyste uppmot de bruna löven, men sen blev bilden allmänt blek tyvärr.

måndag 21 september 2009

Pyjamasbyxor x2



L ville ha fler pyjamasbyxor. Överdelar finns gott om i form av stora t-shirts, men nya byxor behövdes. Eftersom jag nyss sytt joggingbyxor till henne använde jag mig av samma mönster. Hon valde färger och fastnade för en auberginefärgad tunn singeljersey, möjligen viscose, och så ville hon ha ett par vita som är sydda i en kraftigare interlock. Mudd upptill med resår i kanalen.
Senare visade det sig att hon valt det lila tyget utifrån att hon hade ett linne i den färgen, och när hon strosade runt i det med pyjamasbyxorna till hemma på kvällen såg det ut som rena festutstyrseln!

lördag 19 september 2009

1-års jubileum


I dag fyller Heimlaga syblogg 1 år! Hur jag resonerade när jag startade bloggen kan ni läsa här.
Vad har bloggandet då betytt under året som gått?

*Även utan blogg skulle jag nog ha sytt en hel del, men inte lika mycket. Nu har det snarast varit så, att en dag utan någonting sytt har varit en "dålig" dag. Den kan ju ha varit bra ändå, på andra sätt, men merparten av dagarna har jag faktiskt sytt något.

*Jag har lärt känna en helt ny värld av sömnadsentusiaster. Eftersom jag inte känner någon i min närhet som syr, så är det inspirerande att veta att det ändå inte är så ovanligt.

*Jag har fått kännedom om en massa tygaffärer på nätet, som jag inte visste fanns. Merparten av mina tyger köper jag dock fortfarande på mitt gamla vanliga ställe i Finland.

*Jag har börjat använda en hel del second hand tyger, och det har inneburit något nytt att spana efter på loppisar och second hand affärer.

*Jag har utökat mitt tygförråd ytterligare...

* Nu finns det folk som vet om att jag syr, vilket knappt någon visste tidigare. Det har inneburit en del beställningar i omgivningen, och en del via nätet. Inte många, men det är ändå kul och hedrande att sy åt någon annan. Sticka likaså, mina sockor erövrar landet...

*Jag har lärt mig vad swappar, piffar och UFOn är

*Jag har i åtminstone till viss del lärt mig att använda makens systemkamera

*Jag har skrivit 261 inlägg och haft drygt 12 000 besökare


Om några veckor återgår jag till att jobba efter snart 1½ års föräldraledighet. Återstår att se hur det går med bloggandet då...

För att fira ettårsdagen vill jag naturligtvis anordna ett litet lotteri. Vinsten får bli en överraskning/önskepresent i samråd med den som vinner!
Skriv en kommentar om du vill vara med, skriv två kommentarer om du länkar!
Tävlingen pågår till 28 september.

fredag 18 september 2009

Höstens sista blommor?


Ännu en tunika efter mönstret från 1975. Denna gång med urringningen i original, men ärmar och liv förlängda. Tyget är ett loppispåslakan, som ser ut som det gör i rabatterna här hos oss: mest olika nyanser av brunt, med några spridda blommor som fortfarande har färg. I natt var det 0 grader ute, så nu är hösten här på riktigt! Men fina höstdagar är fantastiska, jag gillar dem!