fredag 2 februari 2024

Fake-islandströja



 Fick innan jul se en bild där V hade denna islandströja på sig och såg att den var allt för stor. Av Novitas Kajustus får jag Lettlopikänsla eftersom den också är entrådig och ganska löst spunnen. Men tunnare än Lettlopi. Alltså tänkte jag att om jag använder samma mönster och storlek, men Kajastus och tunnare stickor, så borde det kunna bli rätt i storlek. Jag tror jag använde 3,5 nr stickor. Jag ville också se hur det färgskiftande garnet (nyans stig) blev i en mönsterstickning med rester av Nalle-garn. Mönstret blev fint men när tröjan var klar såg den så liten ut att jag blötte och blockade den i förhoppning att den inte skulle vara alldeles för trång. Och den verkar ju rymts på i alla fall, och fick tydligen många positiva kommentarer när lilla V träffat på PROs syjunta på ett café!

Inga kommentarer: