söndag 26 mars 2023

Julpyssel!?!


 Jag brukar smälta ner ljusstumpar och återanvända Ikea-glas som det varit ljus i. I somras köpte jag också en låda med diverse utrustning för att gjuta ljus på en gatuloppis. Tanken var att gjuta nya ljus till julen, men det blev inte av. I början på mars däremot tog jag mig an projektet. Två lådor gammalt ljusskräp hade jag samlat på mig, och detta resulterade i dessa 21 ljus. Nya vekar och lite ljusfärg från loppisfyndet, men enbart återbrukat stearin. 

Ett ljus måste gjutas i åtminstone två omgångar, för när stearinen stelnar bildas en grop/hålighet i mitten. En hel vecka höll jag på i olika omgångar med olika färger, så jag är mycket nöjd med att jag inte drog igång detta pyssel i adventstid när det också ska bakas i köket. Hädanefter får det bli en tradition att gjuta ljus efter jul i stället!

Inga kommentarer: