torsdag 8 april 2021

En favoritkofta går i arv

Min absoluta favoritkofta sedan väldigt många år, som jag i höstas förlängde livet på genom att lappa armbågarna, hade nu blivit tunnsliten och fått ett hål även uppe i armhålorna. Men bortsett från där och på armbågarna var ylletyget fortfarande fräscht trots kanske 10-års frekvent användning nästan året runt. Alltså fick det bli en miniatyrkofta till A 2 år. Klippte fram- och bakstycket mot fållen på koftan, medan ärmarna klipptes upptill mot axeln. Eftersom ärmarna på den lilla koftan är så pass mycket smalare kom jag undan det slitna området. Återanvände blixtlåset på plats, sprättade bara löst den del som skulle sys i kragen. Även fickorna fick följa med i sin helhet. Nu hamnade de strax framför sidsömmen. Trädde in ett resårband i originalfållen för att få en lite bättre passform och mera jackutseende på barnversionen. Resårbandet och en ganska grov muddväv i ärmsluten är det enda nya materialet, i övrigt är allt från koftan. Ett roligt projekt och jag tyckte slutresultatet blev jättegulligt!


Utan grön Ivanhoe-kofta blev jag inte av generationsskiftet. Favoriten fick en efterföljare i form av en något ljusare grön fireworksvariant redan för något år sedan. Nu kan jag och A matcha varandra!
 

Inga kommentarer: