fredag 15 februari 2019

Hur stort är en nyfödds huvud?


Under julledigheten skulle jag sy en mössa åt mitt då ännu ofödda barnbarn.
Började med den turkosa mössan, en modell jag sytt flera gånger tidigare och som brukar sitta bra. Sydd i dubbel merinoull, turkos interlock utåt och vit frotté som foder. Valde den minsta storleken av de mönster jag ritat upp tidigare. Mönstret är ur Ottobre nr 3/2002, och storleken nr 39. Den såg jättestor ut!

I stället gick jag över till att sy hjälmmössor i lite olika material: bambu, bomull och merinoull. Utgick från samma storlek på mönstret, men med olika material och aningen olika stor sömnsmån blev det ändå tre olika mössor.

Nu har det lilla underverket blivit född, och var inte alls så liten som jag trott, så tydligen behövdes det största varianten av hjälmmössa. Längtar tills jag får träffa lilla A!

Inga kommentarer: