lördag 1 september 2018

Sommarens klänning











Det är roligare att sy klänningar än att använda dem. Ibland får jag syn på ett tyg och tänker att det där skulle kunna bli en bra klänning, och då händer det ibland, ofta efter att tanken vilat ett bra tag, att det blir en klänning. Som inte blir använd så ofta.... Det här ett sådant fall. Det var nog färgen jag föll för i första hand. Tyget är vad jag tror kallas courtelle-jersey, en stadig trikå i viscose med lycra. Trevlig att sy i och behaglig att använda. Även spetsen är trikå. Mönstret är samma som i denna klänning. Eftersom tyget är töjbart kunde jag använda samma mönster trots att det gått ett antal år och tillkommit ungefär lika många kilo kroppsvikt, och dessutom kunde jag skippa blixtlåset. Med andra ord en väldigt snabbsydd klänning som åtminstone blivit använd en gång i sommar.

Inga kommentarer: