torsdag 13 februari 2014

Halvfabrikat

 När julen städades bort kände jag ett behov av orange kuddar för att pigga upp tillvaron. Sy inredning är ingen favoritsyssla för mig, så när jag hittade färdigsydda kuddfodral i lappteknik på nätet slog jag till. Framsidorna motsvarade förväntningarna, men baksidorna var under all kritik. En hade riktigt tyg, men just så pass omlott, och ingen stängningsmekanism. Löste detta med två tryckknäppen.
Två stycken hade baksidor i något som jag knappt skulle kalla tyg. Tunt och genomskinligt. Där fick lösningen bli en påsydd ny baksida av en gammal randig gardin i acceptabel färg.
De innerkuddar som fanns hemma var Ikeas "Inner" i vanligt sovkuddeformat. Sydde nya innerkuddar i rätt mått av en annan gammal gardin. Sprättade Ikeakudden och öste över lagom mängd fyllning. Två "Inner" blev tre innerkuddar.
Men framsidorna gillade jag! Om jag förstod det rätt så är de sydda av återvunnet tyg från indiska saris.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag är så nyfiken på dina prästskjortor. Syr du på beställning? Har du någon mejl jag kan kontakta dig på?
Vänliga hälsningar Emelie

Heimlaga sa...

Hej Emelie!
Senaste halvåret har jag tackat nej till beställningar av präst- och diakonskjortor pga tidsbrist. Så ser det nog ut att bli framöver också. Mailadress finns i vänsterspalten om du vill ha mer info.