fredag 9 november 2012

Höstens första yllekavaj



De senaste tre åren har jag på höstsidan sytt en ylle kavaj/kofta/jacka utgående från samma mönster. En variant i fleecetyg har jag också gjort, eftersom jag ville ha en brun kofta och då inte kunde hitta något bra brunt ylletyg. Fleecekoftan har jag också använt en hel del, men det är inte alls samma känsla i den som i yllejackorna. De är riktiga favoriter.

Nu har jag bunkrat med massor av kokt ull från Jofotex, så det artar sig till en bra vinter!
Först ut blev en knallgrön kofta. Samma mönster som tidigare, men längre. Ritade också en ny krage, så att jag kunde låta blixtlåset gå ända upp. Kragen denna gång fodrad med gul manchester. Kombinationen med gult valde jag utifrån att av de delbara blixtlås jag hade hemma i rätt längd så var det gult som passade bäst. Jag har tidigare kantat med mudd i avvikande färg, och jag har tidigare sytt blixtlås. men inte bägge i detaljerna i samma kofta. Nu insåg jag först när plagget var färdigt att det inte var så lyckat. När koftan är stängd blir det nämligen en väldigt i ögonfallande bred gul rand mitt fram! Det hade varit snyggare med ett grönt blixtlås till de gula kanterna...
Axlarna pyntades denna gång med ett handbroderat motiv skissat på frihand, broderat med yllegarn. Problemet är att det är svårt att rita något på den kokta ullens porösa yta. Vanlig vattenfast tusch syntes i alla fall en aning. Nåja, det märks i alla fall att det är handgjort, och det kan ju i bästa fall tolkas som exklusivt!
När jag provade koftan fick jag associationer till en cirkusdirektör! Maken tänkte i stället på en sån här figur. Tja, jag får väl använda koftkavajen med glimten i ögat, och inte vara rädd för att synas!

4 kommentarer:

Klockarbarn sa...

Jag tycker den är jättefin. Skulle inte skämmas för att ha den på mig ett dugg. Jag gillar färg. Jag har tittat tillbaka på dina tidigare uppsydda modeller av mönstret och tycker att den gröna är finast i snittet. Kanske för att den blir sportigare och jag gillar den stilen. Blev snyggt att förlänga den lite och att ändra kragen. Ett mönster jag skulle vilja ha.

Helga sa...

Häftig ju! Gillade detaljen på axeln :)

od Andulky sa...

Wow, jag älskar den!!

krajamaria sa...

Jag tycker den blev jättefin! Gillar modellen och det gröna, men kn hålla med om den gula dragkedjan syns....men så ser mpnga köpejackor, fleecejackor etc ut idag, så det är modernt antar jag. ;)