lördag 23 oktober 2010

Utebyxor


framsida, baksida
Egentligen tänkte jag sy ett par knallrosa bävernylonbyxor till G, för att matcha denna jacka. Men minnet bedrog mig, det som fanns kvar i skåpet av den rosa bävernylonen räckte inte till ett par hängselbyxor. Alltså blev det ett par blommiga byxor i stället. Detta är inte bävernylon, men något liknande. Bävernylon har ju nylon utåt men bomull inåt. Det här blommiga tyget är troligen helt och hållet nylon. Fransar sig väldigt lätt i kanterna, så jag vet inte om hållbarheten är lika bra som bävernylonen. Det får tiden utvisa. Tidigare har jag använt tyget till ärmarna i en av de största vinteroverallerna jag sytt, typ stl 130 el dylikt, till en av stortjejerna för flera år sen.
Byxorna är sydda efter samma mönster som dessa. Dessutom med förstärkning över rumpa och knän av samma tyg som de byxorna, ett plastat nylontyg. Det var också sista biten, så förstärkningen blev onödigt kort över rumpan. Det hade varit snyggare om den gått upp ända till midjehöjd. Foder av ljusgrön fleece, också det sista biten som fick skarvas för att räcka.


Jag gillar den här byxmodellen. De är roliga att sy och de är lätta att ta av och på. Axelbanden i form av bred reså gör också att de funkar ganska lång tidsperiod. Jag vändsyr fodret mot yttertyget med axelbanden och blixtlåset som sitter mitt fram emellan. Det är lite pilligt längst ner på blixtlåset, men annars går den ganska smidigt. Sen vänder jag byxorna rätt som de ska vara, innan jag syr en kanal nästan hela vägen runt i midjehöjd. Innan benen fållas kan man då trä in handen mellan foder och yttertyg via benet för att dra in resår i midjekanalen. Sist fållar jag yttertyget mot fodret så att det bildas en resårkanal i bensluten.
När man gör som jag gör, använder vad som finns hemma efter stundens ingivelse, så blir det inte alltid så perfekt. Men good enough! Det känns bra att använda upp restbitar, det blir svårare och svårare ju större barnen blir...

4 kommentarer:

hönapöna sa...

Å, det var verkligen ambitiöst att sy utebyxor! Och fina blev de med!

Lowella sa...

Riktigt snygga utebrallor!
De projekt som är just stundens ingivelse och "man tager vad man haver" kan jag tycka att de oftast är de roligaste projekten också.
Du har en award att hämta hos mig =)

od Andulky sa...

Wow, grymt snygga!!

Malin på pastill.nu sa...

Vilka fina byxor! Hade aldrig kommit på tanken att sy själv, men det är ju jättesmart!