söndag 29 juni 2025

Kall har juni varit



...så vad passar bättre än lite yllesockor bland sommarblommorna? Till vänster 2 olika 7-bröder garn, ett självrandabde och ett grått nystan. Till höger Viking Nordlys i färgen Waterlilly. På ett ställe väldigt ojämt spunnet, gick från jättetunnt till tjockt vilket syns som en ljusblå upphöjd rand. Bättre kvalitet på de finska garnen...

 

söndag 1 juni 2025

Körsbärsblom

...tror jag att det är på dessa byxor. I kombination med Knappbody som funnits med i något tidigare inlägg också. Allt av rester från andra projekt, till lilla V.
 

söndag 18 maj 2025

Flanellbyxor

Pyjamasbyxor till G av ett ganska tunt blågrönrutigt flanelltyg jag hittade på någon secondhandaffär. Mönster modifierat efter något tidigare par som hon antytt att hon gillar.
 

lördag 17 maj 2025

Venla

Novita Venla heter detta garn, en tunnare variant än Nallegarnet. Stickor nummer 3 och 4x16 maskor blir lagom till mina fötter.
 

lördag 3 maj 2025

Grönsaker!

Frukt och grönt gillar V, knaprigt och syrligt får det gärna vara. En body blev det i trikån som även jag har en tröja av. Byxorna har jag också sytt i en märklig batikfärgad polyestervelour med strukturmönster.
 

torsdag 24 april 2025

Örngott i linne



 Örngott, dynvar eller kuddfodral? Hur som helst nöts de mer än vad påslakanen gör, och jag vill gärna ha dubbla lager och använder flera kuddar då jag sover. Sängkläder i linne är svala och sköna. Gamla hel- eller halvlinnedukar finns ofta på loppisar och secondhandaffärer. Nu gjorde jag ett ryck och sydde om en vit/oblekt och en gul duk. Det blev fem fodral av varje duk. Tio sköna örngott för en billig penning och en liten arbetsinsats!

torsdag 17 april 2025

Fair Isle stickning

Redna i höstas stickade jag en mössa/ basker i växtfärgat ullgarn som jag köpt på en kvartersloppis för något år sedan. En hel korg full med både oanvända och påbörjade nystan för -tror jag det var- 200 kr. Inklusive korgen!

Mönstret kom från denna bok. och modellen heter Visby Tam.Ganska pilligt med många olika garn, och tyvärr blev mössan för stor. Alltså blev den liggande och sedimenterade ner under högar i syrummet. I vinter när jag hittade den körde jag den i tvättmaskin med ett frottébadlakan, tänkte att det skulle ge en bra bearbetning för att få till lagom krympning. Och krympningen blev okej, men tyvärr luddade badlakanet av sig så att det blev små korn på ytan i garnet. 

Tips om hur man sträcker en basker fanns i boken, en skål + en tallrik, det hade jag inte klurat ut själv. Foder i sweatshirttyg. Jag blev inte nöjd med slutresultatet, men L tog i alla fall hand om mössan, och jag får se det som en övning. Återstår att se om det blir något mer mönsterstickat av det växtfärgade garnet. Och jag ska inte försöka filta i maskin med frottéhanddukar igen!