lördag 25 april 2020

Yoga-pyjamas











G har fyllt 12 år och fick förstås en låda med blandade Heimlaga-kläder.
Bland de första att tas i bruk var byxa och tröja i viescose-jersey. I ottobre presenterade som yoga kläder, men G tolkade dem som pyjamas. Lite yoga-övningar på altan för fotograferingens skull kunde hon i alla fall tänka sig. Här är det som ni ser fortfarande fullt med snö på baksidan av huset.

torsdag 23 april 2020

Hönsfåglar













När jag hittade denna trikå på nätet tyckte jag den kunde vara lämplig till påsksäsongen. Som vanligt blev det en matchning till G och lille A. 

fredag 17 april 2020

Videomötessockor

 Ett par sockor i påskfärg som stickats under några videomöten. Novitas 7-bröder garn.

söndag 12 april 2020

Påskpyjamas!








Lille A fick ju en julpyjamas inför julen, så då behövde han förstås få en Påsk-pyjamas också! Denna fungerar även för en kommande högtid: nationaldagen...Gul interlock med blå kaniner, ett klassiskt sybloggstyg när sybloggar var ett nytt fenomen. Moster G hade redan en pyjamaströja i tyget, så att de kunde matcha varandra så fint. Påskhelgen närmar sig sitt slut, men Glad Påsk ändå till er som hittar hit!

lördag 4 april 2020

Vinterns andra Islandströja











Det är ju så roligt att sticka dessa tröjor! Garnet är skönt och mönsterstickningen lagom omfattande. Först lite i början på varje del, men sen långa stycken där det bara är att sticka. Framför teven, på videomöten eller föreläsningar. Sen när man är framme vid oket krävs det uppmärksamhet, men då är det roligt att se hur fint mönstret med de olika färgerna växer fram, och jag vill bara sticka ett varv till. Och ett till... Och sen är den plötsligt klar!
Födelsedagspresent till L på hennes 23-årsdag. Färgerna hade hon själv valt. Mönster och garn samma som i denna, men utan specialvariant med knäppning och fickor.

måndag 30 mars 2020

Ätförkläde











Bilden till vänster är ett mönster ritat från ett köpt IKEA-förkläde/ haklapp som finns kvar sedan G var liten.Den raka kanten är mot tygvikning mitt fram.
 Särskilt när småttingarna vill äta själva sparar denna typ av förkläde med ärmar och spillficka mycket tvätt. Går lätt att torka av eller skölja av under vattenkran. Eftersom de är bra att ha på flera ställen ritade jag av  och sydde ett nytt. Det tyg jag hade hemma som kändes mest likt originalet  materialmässigt var en stor och brokig stuv från Härmä. Extra kamouflage mot fläckar!


onsdag 18 mars 2020

Hysteriskt garn

Ett par sockor i Novitas Nallegarn. Vitt-grått -rött och svart borde ju kunna vara fint, men det här kändes bara rörigt. Aningen bättre med enfärgade partier, men ändå för hysteriskt för min smak. Köper jag inga fler nystan av...