Byxor med fötter är bra om strumpor tenderar försvinna. Nackdelen är förstås att de blir fortare urvuxna än byxor med långa muddar. En stjärna från topp till tå blev lille A här, med en body av annat märke.
Ett sätt att dokumentera diverse Heimlaga saker som jag åstadkommer, för mig själv att lära av och förhoppningsvis för någon annan att inspireras av.
tisdag 20 augusti 2019
Stjärnan!
Byxor med fötter är bra om strumpor tenderar försvinna. Nackdelen är förstås att de blir fortare urvuxna än byxor med långa muddar. En stjärna från topp till tå blev lille A här, med en body av annat märke.
lördag 17 augusti 2019
Mjukskydd för konståkningsskridskor
Ny konståkningssäsong för G har startat. Redan till hennes födelsedag i april köpte jag lila "gorillapäls" med avsikt att sy nya mjukskydd, men det blev aldrig av då. Mjukskydden används när skridskorna inte används utan fraktas eller förvaras. Naturligt nog är det rätt mycket slitage på dessa, skenorna och taggarna är rejält vassa. Föregående par har dock använts i 2½ år, så det är inte så illa! Fuskpäls fodrad med velour. Nu prövade jag att stryka på vliseline i ändarna på velouren för att kanske bättre stå emot det vassa.
torsdag 15 augusti 2019
Klädd för ett rån
Det gröna temat fortsatte till denna body i rester av bomullstrikå med lycra. Tryck-knäppe bak i nacken för att huvudet ska komma sig igenom utan allt för stora protester.
lördag 10 augusti 2019
Fortsatt grönt
onsdag 7 augusti 2019
Härmä-fynd
Fram till för några år sedan köpte jag nästan allt mitt tyg i det som egentligen var en trasselfabrik i Härmä i Finland. Om det stället kan ni läsa här. Sen stängde affären, och det var en stor besvikelse när jag kom dit förgäves för första gången. Jag åkte tillbaka ytterligare ett år för att se om stängningen var för gott. Så verkade det. Men i år såg jag på Google-maps att det fanns en Hobby-shop i de gamla lokalerna, så jag åkte dit. Och en liten del av tyghallen hade återuppstått! Återseendets glädje! Inte lika stort utbud, men i alla fall tillräckligt för att fylla några kassar med tyg. Den gröna velouren i byxorna ovan var dessutom helt gratis, små restbitar som alla var i samma format. Tillräckligt stora dock för ett par byxor för lille A.
måndag 29 juli 2019
Tillbaka där det började!
| Lille A 2019 |
![]() |
| Lillmoster G 2008 |
De första bilder jag bloggade på lilla G när jag startade bloggen 2008 var med dessa kläder. Då var hon nästan 6 månader. Nu är hennes systerson A nästan 6 månader, och i går hittade vi utstyrseln bland diverse hemsydda kläder som aldrig blivit använda. Soffan är den samma och står på samma ställe i källaren. Helt olika är de inte, gullungarna!
onsdag 24 juli 2019
15-åring
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
