lördag 27 april 2019

Två snart urvuxna pyjamasar












... kan man misstänka. Även dessa sydda redan innan lille A var född. Djurtyget med norrländska djur inhandlades förra sommaren i en liten tygaffär i Kiruna när A var lien som en ärta.

måndag 22 april 2019

Hoppfull 11-åring











G fyller 11-år i dag. Firades på morgonen med sång och ballonger och många paket. I ett av paketen låg dessa myskläder, sydda efter hennes beställning. Fortfarande nästan en halv meter snö på baksidan där ingen har gått under vintern, trots att det töat rejält under påskhelgen.

lördag 20 april 2019

Påskkorg?

 Inför lille As besök hos oss innan påsk klädde jag in vår julklappskorg med tyg för att skapa en mysig sovplats. Den babykorg vi hade till våra barn har avyttrats i något skede. Vadderade kanter, skumgummimadrass i botten och så ett prickigt bomullstyg. Korgen kom dock mest att användas som en förvaring av alla hans attiraljer, för sover, det gör han helst i någons famn! Nåja, det kommer fler tillfällen och allt är lätt att plocka bort nästa gång det är jul igen!

Dreglis årsmodell 2008. Dålig passform, måste slipa på designen!
Livebild på bodyn från förra inlägget


tisdag 16 april 2019

Ligger efter...

Sydde mycket under jullovet som ännu ej bloggats. Nu har barnen redan påsklov! Julen varar in till påska? Detta lilla babyset hittade jag under decembers bilder...

lördag 30 mars 2019

Amningströja

Sydde en amningströja, lång som en kort klänning,till P när hon fyllde år i januari. Mönster ur en gammal Ottobre. Själv använde jag aldrig kläder med "lucka", bara en klänning en gång. Annars är det ju enklare att bara lyfta på tröjan när den lilla blir hungrig.
Men roligt att pröva sy och kanske användbart om man ska amma ute bland folk

söndag 24 mars 2019

Veckans födelsedagsbarn

L fyllde 22 år denna vecka, men vi fick nöja oss med att gratta henne via Skype på studieorten. Bilden är från i julas och det som är Heimlaga är kjolen. En tunn och fladdrig stuv med tryckt mönster. Veckades med plissergaffel mot en sydd linning. Tror jag, det var ett tag sen den syddes.
Pepparkakshuset är uppätet för länge sedan och i dag är det bara 9 månader till nästa jul!

måndag 11 mars 2019

En jättemask?










Något liknande har jag aldrig sytt förut! På bild två är det dock lite mer begripligt. Det handlar alltså om avgränsning och stöd i spjälsäng för nyfödda. Som ett babynest men utan botten. Syddes på beställning under jullovet. De blivande föräldrarna valde tyget ur befintligt lager. Längden anpassades till längden på ett vanligt vuxentäcke. Detta täcke, som är av tunn sommarmodell, är sedan helt enkelt i hoprullat och istoppat som fyllning. På så sätt är det enkelt att tvätta och torka både överdrag och fyllning om det skulle visa sig behövas. Babynest är ett ganska nyskapat behov. När våra barn var små funkade det bra med en hoprullad filt eller handduk för att skapa lite trängsel runt de små. Den här varianten är liksom ett mellanting. Kanske finns ett namn för dessa också. Babykorv? Babyorm?