Sydde en amningströja, lång som en kort klänning,till P när hon fyllde år i januari. Mönster ur en gammal Ottobre. Själv använde jag aldrig kläder med "lucka", bara en klänning en gång. Annars är det ju enklare att bara lyfta på tröjan när den lilla blir hungrig.
Men roligt att pröva sy och kanske användbart om man ska amma ute bland folk
Ett sätt att dokumentera diverse Heimlaga saker som jag åstadkommer, för mig själv att lära av och förhoppningsvis för någon annan att inspireras av.
lördag 30 mars 2019
söndag 24 mars 2019
Veckans födelsedagsbarn
L fyllde 22 år denna vecka, men vi fick nöja oss med att gratta henne via Skype på studieorten. Bilden är från i julas och det som är Heimlaga är kjolen. En tunn och fladdrig stuv med tryckt mönster. Veckades med plissergaffel mot en sydd linning. Tror jag, det var ett tag sen den syddes.
Pepparkakshuset är uppätet för länge sedan och i dag är det bara 9 månader till nästa jul!
Pepparkakshuset är uppätet för länge sedan och i dag är det bara 9 månader till nästa jul!
måndag 11 mars 2019
En jättemask?
Något liknande har jag aldrig sytt förut! På bild två är det dock lite mer begripligt. Det handlar alltså om avgränsning och stöd i spjälsäng för nyfödda. Som ett babynest men utan botten. Syddes på beställning under jullovet. De blivande föräldrarna valde tyget ur befintligt lager. Längden anpassades till längden på ett vanligt vuxentäcke. Detta täcke, som är av tunn sommarmodell, är sedan helt enkelt i hoprullat och istoppat som fyllning. På så sätt är det enkelt att tvätta och torka både överdrag och fyllning om det skulle visa sig behövas. Babynest är ett ganska nyskapat behov. När våra barn var små funkade det bra med en hoprullad filt eller handduk för att skapa lite trängsel runt de små. Den här varianten är liksom ett mellanting. Kanske finns ett namn för dessa också. Babykorv? Babyorm?
torsdag 7 mars 2019
Mera merino
onsdag 27 februari 2019
Merinotröjor
lördag 23 februari 2019
Raptrasor
För en vecka sedan träffade jag barnbarnet underbara lilla A för första gången, då en vecka gammal!
Inför besöket sydde jag en simpel men förhoppningsvis ändå användbar present, nämligen raptrasor. Åtminstone kallade vi det så under våra spädbarnsår. Mjuka flanelltygstycken 80x80 cm. Att ha över axeln när man går och bär den lilla efter amning i väntan på en rap. Både för att skydda kläderna från ev överflöd av mat och för att skydda babyhuden från stickiga yllekoftor. Att svepa om både bröst och baby vid amning bland folk. Som en tunn filt. Som solskydd över vagnssufletten utomhus. Som snuttefilt med mammadoft om den använts vid amning. Som tygblöja... Möjligheterna är oändliga!
Tillklippt av flanell som fanns hemma, sen bara kantad med overlocken runt om.
Inför besöket sydde jag en simpel men förhoppningsvis ändå användbar present, nämligen raptrasor. Åtminstone kallade vi det så under våra spädbarnsår. Mjuka flanelltygstycken 80x80 cm. Att ha över axeln när man går och bär den lilla efter amning i väntan på en rap. Både för att skydda kläderna från ev överflöd av mat och för att skydda babyhuden från stickiga yllekoftor. Att svepa om både bröst och baby vid amning bland folk. Som en tunn filt. Som solskydd över vagnssufletten utomhus. Som snuttefilt med mammadoft om den använts vid amning. Som tygblöja... Möjligheterna är oändliga!
Tillklippt av flanell som fanns hemma, sen bara kantad med overlocken runt om.
tisdag 19 februari 2019
En julklapp att packa upp
Dotter P och hennes man L fick denna lilla overall i julklapp.
Sydd efter mitt favoritmönster för babyoveraller, ur Ottobre 3/2003. Den ursprungliga versionen finns bloggad här.
Nu behövdes en mer vinterbetonad variant. Gick på Ohlssons Tyger men hittade inget vadderat tyg som var lämpligt. I stället fick det bli tyg ur hyllorna hemma. Nyfödingar leker ju inte direkt ute i snön, utan ligger nedbäddade i vagn eller insvepta i bärsjalar så vattentåligheten och slitstyrkan är inte prioriterade egenskaper. Valde ett vanligt bomullstyg, ärvt och kanske från 1960-talet, som yttertyg. Grönt fick det bli eftersom arbetsnamnet på den lilla var Ärtan.Ett lager vadd och så ett foder av mjuk bomullstrikå. Hela overallen går att vika upp så att det är enkelt att stoppa i eller packa upp den lilla människan som mest är van att ligga som en liten krok.

Sydd efter mitt favoritmönster för babyoveraller, ur Ottobre 3/2003. Den ursprungliga versionen finns bloggad här.
Nu behövdes en mer vinterbetonad variant. Gick på Ohlssons Tyger men hittade inget vadderat tyg som var lämpligt. I stället fick det bli tyg ur hyllorna hemma. Nyfödingar leker ju inte direkt ute i snön, utan ligger nedbäddade i vagn eller insvepta i bärsjalar så vattentåligheten och slitstyrkan är inte prioriterade egenskaper. Valde ett vanligt bomullstyg, ärvt och kanske från 1960-talet, som yttertyg. Grönt fick det bli eftersom arbetsnamnet på den lilla var Ärtan.Ett lager vadd och så ett foder av mjuk bomullstrikå. Hela overallen går att vika upp så att det är enkelt att stoppa i eller packa upp den lilla människan som mest är van att ligga som en liten krok.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)