fredag 27 november 2015

fredag 20 november 2015

Farsdagspyjamas

Även i år blev det en ny pyjamas i farsdagspresent. Impulsen till att sy en ny var att jag kasserade en gammal hemsydd pga hål under armarna. Försökte hitta denna på bloggen, men inser att den kanske var ännu äldre än bloggen... Inte konstigt att den var utnött!

måndag 16 november 2015

Påfyllning

Tidigare i höst var familjen  väg på en veckas solresa. Både M och G påtalade då, oberoende av varandra, att de köpta trosorna/kalsongerna som packats med inte alls var lika sköna som de hemsydda. Ett gott betyg! Uppmuntrad av detta passade jag på att fylla på förrådet ytterligare i samband med att långkalsongerna i förra inlägget syddes. Och jag måste hålla med barnen, jag tar också hellre hemsydda trosor än de köpta. Länge sedan jag köpte några, för de slits ju inte då de inte blir använda...

fredag 13 november 2015

Ibland behövs det inte så mycket...

...motgångar för att världen skall kännas hopplös. Jag hörde högljudda skrik och ilska uppifrån, som visade sig vara en reaktion på att 11-åriga M inte hittade några långkalsonger som känndes lagom stora när hösten kom. Detta problem måste ju lösas!
Sydde detta par enligt något Ottobremönster. Kameran visade sig ha slut batterier i blixten, så jag tänkte ta en bättre bild vid ett senare tillfälle. Men då var kalsongerna redan nerplockade och i bruktagna, och M glad och nöjd!

onsdag 28 oktober 2015

Konståkningsbyxor

G fortsätter med sin konståkning. Dessa kläder funkar fortfarande, men snart är de för korta. Gjorde ett liknande försök i våras, men de byxorna blev för små. Nu blev det ett nytt par byxor i svart wct. Förlängda ben med kardborrefästning som man kan spänna under skridskon. Kil av dubbel muddväv i grenen för att få ökad rörlighet, och mudd längst upp för att minska risken för bar rygg vid diverse framåtböjningar. Dekoration i form av remsor av vanlig singeljersey med invikta kanter och fastsydda med zigzag. Färgen vald utifrån att jag har en ljusgrön wct hemma också, så förhoppningen är att det så småningom blir en tvåfärgad jacka också. Återstår att se när?

lördag 24 oktober 2015

Misslyckad redo

Köpte en glittrig collegetröja i vuxenstorlek second hand för 20 kr. Tanken var att sy om den till en klänning till G. Klippte överdelen efter livet på ett tidigare använt möster för en trikåklänning, och rynkade i hop det som blev kvar av nederdelen som kjol. Den hade en fläck med rosa tusch som jag vände bakåt. Lila muddar i ärmarna och så var den klar. Men den passade inte alls, hon kunde över huvud taget inte komma i den! Tyget var inte så töjbart som det borde. Hon blev besviken. Jag försökte rädda den genom att sy i ett blixtlås mitt bak, vilket också gjorde att fläcken försvann, för den låg precis i medellinjen. Nu kunde hon komma i den, men den var ändå fortfarande för trång, ffa om armarna. Då gav jag upp. Den får gå i retur till second handaffären, så kanske den kan glädja någon ännu mindre prinsessa som gillar de glittriga stenarna.

måndag 19 oktober 2015