Sista chansen att göra ett blogginlägg i juni... Mer än en månad sedan sist! Bloggen är inte högprioriterad. Inte sömnaden heller, men jag syr åtminstone mer än jag bloggar.
Dotter P har tagit studenten, och det föranledde en del sömnad Till det får jag dock återkomma, för inga bilder finns tillgängliga. Dotter L gick också på studentbal, eftersom pojkvännen C tog studenten. Ls klänning med tydlig inspiration från Daenery i Game of Thrones blev ett samarbetsprojekt mellan mig och L. Bekymret var att vi nästan aldrig var hemma samtidigt i maj... Kvällen innan balen blev den dock klar. I så pass god tid att jag hann sy en matchande slips till C av tygresterna.
Klänningen är sydd av någon sorts crepad polyester som fanns hemma i skåpet, med en underklänning i bomullsjersey. Det breda guldornamenterade skärpet fixade L av lila skumgummi med smältlim och guldfärg.
Ett sätt att dokumentera diverse Heimlaga saker som jag åstadkommer, för mig själv att lära av och förhoppningsvis för någon annan att inspireras av.
tisdag 30 juni 2015
måndag 18 maj 2015
När det inte blommar ute...
...för det gör det inte ännu, så får det blomma lite mer inne i stället. Jag blev så förtjust i det blommiga tyget att det fick bli en kortärmad variant också.
måndag 11 maj 2015
tisdag 5 maj 2015
Färgglatt
Jag är verkligen inte förtjust i att gå på stan och shoppa. Om det är något jag skall ha så försöker jag hitta det, men att bara gå för att fördriva tiden är inte roligt. Var tvungen att göra det en timme för några veckor sedan. Strosade runt i kläd- och skoaffärer utan direkt mål, och kände hur irriterad jag blev på att jag inte var hemma och sydde i stället. Vände och gick tillbaka till Ohlssons Tyger, där jag förstås hade börjat, och köpte dessa två viscosetrikåer. Sydde toppar i beprövade favoritmönster. Mycket enklare och roligare sätt att förnya garderoben än att gå på stan och prova kläder.


lördag 2 maj 2015
WCT-byxor

Tänkte använda upp en bit mörkblå wct-tyg som jag fyndade på Kupan. I kombination med orange detaljer till M. De byxorna har han ännu inte prövat.
I kombination med ljusgröna ränder till G blev inte alls bra. Använde det leggingsmönster jag använt tidigare i vinter, men det här tyget var för stumt. De blev för låga i midjan och för tighta om benen. Prövade sy på en mudd i midjan för att få dem längre, men hon tyckte att de var allmänt obekväma ändå, så de åker direkt till sekondhand-affären.
onsdag 29 april 2015
Mera björnbär
Halstub nummer 2 i vinter. Garnet heter Usva och kommer från Novita. 75% ull och 25 % polyamid, men inte maskintvättbart som de garner jag brukar sticka sockor av. Avsett för stickor nr 5-6, men här använde jag en grövre rundsticka, jag har glömt vilket nummer. Stickade tills 100 g var slut och blev lite besviken att den blev så pass kort. Inte förrän den var avslutad och ändarna fästa upptäckte jag att jag faktiskt köpt två nystan, för jag tänkte att det nog skulle behövas. Ibland är minnet inte vad det borde...
tisdag 28 april 2015
Nyhetssockor
Vad är det för nytt med dessa? Ingenting, men de är stickade till tv-nyheterna! Jag tillhör de traditionella som försöker se en nyhetssändning per kväll när de går på tv, även om jag förstås vet att det går att ta del av nyheter när som helst och var som helst. Men det är liksom inte samma sak. Att sticka framför datorn känns heller inte som samma sak.
Novitas nallegarn. Ett av paren landade i London. Kanske kommer de väl till pass då man där försöker spara på inomhusvärmen för att hålla nere bostadskostnaderna.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)








