måndag 18 maj 2015

När det inte blommar ute...

...för det gör det inte ännu, så får det blomma lite mer inne i stället. Jag blev så förtjust i det blommiga tyget att det fick bli en kortärmad variant också.

måndag 11 maj 2015

Mera vårfärger(?)

Om än i form av tjocka yllesockor. Det är Norrland det...

tisdag 5 maj 2015

Färgglatt

 Jag är verkligen inte förtjust i att gå på stan och shoppa. Om det är något jag skall ha så försöker jag hitta det, men att bara gå för att fördriva tiden är inte roligt. Var tvungen att göra det en timme för några veckor sedan. Strosade runt i kläd- och skoaffärer utan direkt mål, och kände hur irriterad jag blev på att jag inte var hemma och sydde i stället. Vände och gick tillbaka till Ohlssons Tyger, där jag förstås hade börjat, och köpte dessa två viscosetrikåer. Sydde toppar i beprövade favoritmönster. Mycket enklare och roligare sätt att förnya garderoben än att gå på stan och prova kläder.


lördag 2 maj 2015

WCT-byxor



















Tänkte använda upp en bit mörkblå wct-tyg som jag fyndade på Kupan. I kombination med orange detaljer till M. De byxorna har han ännu inte prövat.
I kombination med ljusgröna ränder till G blev inte alls bra. Använde det leggingsmönster jag använt tidigare i vinter, men det här tyget var för stumt. De blev för låga i midjan och för tighta om benen. Prövade sy på en mudd i midjan för att få dem längre, men hon tyckte att de var allmänt obekväma ändå, så de åker direkt till sekondhand-affären.

onsdag 29 april 2015

Mera björnbär

Halstub nummer 2 i vinter. Garnet heter Usva och kommer från Novita. 75% ull och 25 % polyamid, men inte maskintvättbart som de garner jag brukar sticka sockor av. Avsett för stickor nr 5-6, men här använde jag en grövre rundsticka, jag har glömt vilket nummer. Stickade tills 100 g var slut och blev lite besviken att den blev så pass kort. Inte förrän den var avslutad och ändarna fästa upptäckte jag att jag faktiskt köpt två nystan, för jag tänkte att det nog skulle behövas. Ibland är minnet inte vad det borde...

tisdag 28 april 2015

Nyhetssockor


Vad är det för nytt med dessa? Ingenting, men de är stickade till tv-nyheterna! Jag tillhör de traditionella som försöker se en nyhetssändning per kväll  när de går på tv, även om jag förstås vet att det går att ta del av nyheter när som helst och var som helst. Men det är liksom inte samma sak. Att sticka framför datorn känns heller inte som samma sak.
Novitas nallegarn. Ett av paren landade i London. Kanske kommer de väl till pass då man där försöker spara på inomhusvärmen för att hålla nere bostadskostnaderna.

söndag 26 april 2015

Jordgubbar till 7-åringen!



















G har fyllt 7-år! I senaste Ottobre fanns ett trevligt klänningsmönster avsett för trikå. Hade hemma en bit jordgubbstyg, digitaltryck från Mjuka Tyger, som egentligen var för kort, men genom att dela av även bakstycket som egentligen skulle ha klippts i ett stycke, så räckte tyget. Sympatiskt mönster med fickor! Fanns även i vuxenmodell, så det kanske får bli en till mig också?
I går var det barnkalas och huset vimlade av prinsessor, en uggla och ett skelett. G var alv iklädd fjolårets present. Jordgubbstårta blev det i alla fall, även om klänningen inte fick vara med på kalaset.