Förra sommarens Ottobre dam, 2/2013, hade ett mönster som där hette Lemon juice. Den hade en lustig skärning mot tyg vikt på snedden. Jag ville testa hur det funkade, men anade att jag själv inte skulle använda en sådan modell. I stället blev det dotter L som fick komma och välja tyg. En ljusturkos/tandkrämsgrön slinkig singeljersey i okänt material. Jag tycker att modellen blev bra på henne, men det var rätt tänkt, jag tror inte att den hade klätt mig.
Ett sätt att dokumentera diverse Heimlaga saker som jag åstadkommer, för mig själv att lära av och förhoppningsvis för någon annan att inspireras av.
måndag 30 juni 2014
Topp med drapering
Förra sommarens Ottobre dam, 2/2013, hade ett mönster som där hette Lemon juice. Den hade en lustig skärning mot tyg vikt på snedden. Jag ville testa hur det funkade, men anade att jag själv inte skulle använda en sådan modell. I stället blev det dotter L som fick komma och välja tyg. En ljusturkos/tandkrämsgrön slinkig singeljersey i okänt material. Jag tycker att modellen blev bra på henne, men det var rätt tänkt, jag tror inte att den hade klätt mig.
lördag 28 juni 2014
Dragspelssockor
Testade att inte resårsticka skaftet utan så att säga varva aviga och räta maskor åt andra hållet i stället. På det självrandande garnet stickade jag de bredare blå ränderna i rätstickning och de mellanliggande grå-vit melerade i avigstickning. Efter ett tag tyckte jag dock det hela blev snyggare på insidan, så väl framme vid foten snodde jag helt enkelt skaftet ut och in. Sticksättet gör skaftet mycket elastiskt på längden, därav dragspelsassociationen. Garnet är Novitas Nallegarn.
onsdag 25 juni 2014
M 10 år
måndag 16 juni 2014
Inte godkända...
Leggings i prickig jersey med lycra. Tänkte att de borde vara smidiga för G. Men ,nej, de var inte lika sköna som strumpbyxor...Vi får väl se om de tas till nåder så småningom.
måndag 9 juni 2014
Godkänd klänning
G är mycket petig med vad hon har på sig. Inte hur det ser ut, men hur det känns. Gråt och tandagnisslan hörs från hennes rum när hon klär sig, om det är något som inte är bekvämt. Denna klänning har dock fått godkänt flera dagar i rad. Singeljersey i bomull. Överdelen ett t-shirtmönster och så kjoldelen veckad på det. Lagom stormönstrat tyg för att dölja en och annan fläck-det är också bra!
lördag 31 maj 2014
måndag 26 maj 2014
Tredje glasögonparet
Jag har uppdaterat glasögonförrådet nu i vår. Detta är tredje paret. Bara för att det blivit en rolig grej att sy matchande tröjor till de tidigare, så fick även detta par ge upphov till en t-shirt/ topp. I grunden är det ett vanligt basmönster. Formen på urringningen tagen med viss inspiration från bågarnas linje, men det funkade inte fullt ut. Fram och bakstycke är vändsytt i dubbla lager, där det undre lagret är en svart jersy. Det övre lagret, som är delat mitt fram, är något kortare och också lätt utställt. Sen är ärmarna fastsydda i bägge lagren på alldeles vanligt sätt.
Ännu inte använd, så vi får se hur modellen funkar i praktiken.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)